Yrityksen liiketoimintaprosessin kehittäminen : Opas uudelle vuokralaiselle
Järvelä, Niko (2017)
Järvelä, Niko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää KOy Oulu Shopping Centerin yhden liiketoimintaprosessin osa-aluetta eli uuden vuokralaisen ohjeistusprosessia. Lisäksi työn tavoitteena oli luoda opas uudelle vuokralaiselle ja kuvata toimeksiantajan ohjeistusprosessi prosessikaaviolla.
Ajatus tälle työlle lähti toimeksiantajan todellisesta tarpeesta kehittää heidän sisäistä ohjeistusprosessia koskien uuden vuokralaisen ohjeistamista. Lisäksi ilmeni selkeä tarve oppaalle, joka annetaan uudelle vuokralaiselle ennen liiketoiminnan aloittamista kauppakeskuksessa. Prosessin kehittämisen ajatuksena oli löytää paras käytäntö sille, miten uudet vuokralaiset saadaan tehokkaasti ja laadukkaasti mukaan kauppakeskuksen toimintaan, niin, että se työllistäisi vuokranantajaa ja vuokralaista mahdollisimman vähän. Työ on rajattu kehittämään uuden vuokralaisen ohjeistusprosessia, eikä itse vuokrausprosessia.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, koska opinnäytetyön tärkein tavoite oli työelämäkäytäntöjen kehittäminen ja ohjeistuksen laatiminen. Kehittämistehtävän tukena tiedonhankinnassa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmänä haastattelua ja havainnointia, joiden avulla kartoitettiin toiminnan nykytilaa. Työn tietoperusta käsittelee liiketoimintaprosessia, prosessin kehittämistä ja prosessijohtamista. Lisäksi työn tietoperustaan kuului taustatietoa toimeksiantajasta, kauppakeskustoiminnasta Suomessa sekä tietoa toiminnallisesta opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyöprojektin lopputuloksena syntyi konkreettinen opas KOy Oulu Shopping Centerin uusien vuokralaisten käyttöön. Toimeksiantaja koki oppaan hyvin tarpeelliseksi. Opas on selkeä ja käytännöllinen ohjeistus vuokralaiselle ja se kertoo tärkeimmät asiat, joita uuden vuokralaisen tulee vuokraussuhteen alkuvaiheessa tietää. Työn kehittämisosuudessa ja johtopäätöksissä annetaan
myös muita kehittämisehdotuksia toimeksiantajan uuden vuokralaisen ohjeistusprosessille ja prosessista luotiin prosessikaavio.
Ajatus tälle työlle lähti toimeksiantajan todellisesta tarpeesta kehittää heidän sisäistä ohjeistusprosessia koskien uuden vuokralaisen ohjeistamista. Lisäksi ilmeni selkeä tarve oppaalle, joka annetaan uudelle vuokralaiselle ennen liiketoiminnan aloittamista kauppakeskuksessa. Prosessin kehittämisen ajatuksena oli löytää paras käytäntö sille, miten uudet vuokralaiset saadaan tehokkaasti ja laadukkaasti mukaan kauppakeskuksen toimintaan, niin, että se työllistäisi vuokranantajaa ja vuokralaista mahdollisimman vähän. Työ on rajattu kehittämään uuden vuokralaisen ohjeistusprosessia, eikä itse vuokrausprosessia.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, koska opinnäytetyön tärkein tavoite oli työelämäkäytäntöjen kehittäminen ja ohjeistuksen laatiminen. Kehittämistehtävän tukena tiedonhankinnassa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmänä haastattelua ja havainnointia, joiden avulla kartoitettiin toiminnan nykytilaa. Työn tietoperusta käsittelee liiketoimintaprosessia, prosessin kehittämistä ja prosessijohtamista. Lisäksi työn tietoperustaan kuului taustatietoa toimeksiantajasta, kauppakeskustoiminnasta Suomessa sekä tietoa toiminnallisesta opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyöprojektin lopputuloksena syntyi konkreettinen opas KOy Oulu Shopping Centerin uusien vuokralaisten käyttöön. Toimeksiantaja koki oppaan hyvin tarpeelliseksi. Opas on selkeä ja käytännöllinen ohjeistus vuokralaiselle ja se kertoo tärkeimmät asiat, joita uuden vuokralaisen tulee vuokraussuhteen alkuvaiheessa tietää. Työn kehittämisosuudessa ja johtopäätöksissä annetaan
myös muita kehittämisehdotuksia toimeksiantajan uuden vuokralaisen ohjeistusprosessille ja prosessista luotiin prosessikaavio.