Kestävän kehityksen palveluinnovaation haasteet : case: Tienaa työmatkalla
Uppman, Tuija (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621655
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Trafix Oy:n toimeksiannosta Tienaa työmatkalla -palveluinnovaation käyttöönoton ja leviämisen esteitä sekä työnantajien mielenkiintoa kestävän kehityksen mukaisten työ- ja työasiointimatkojen tukemiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työnantajat pyrkivät edistämään liikkumisen ohjauksen keinoin kestävän kehityksen mukaisia työmatkoja ja mitä esteitä "Tienaa työmatkalla" -palveluinnovaation käyttöönotolle työnantajat näkevät.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto kerättiin teema-haastattelujen avulla. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä menetelmää.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että työnantajilla on voimakas halu edistää kestävän kehityksen mukaista matkustamista. Tärkeimpiä syitä tukea kestävän kehityksen mukaista matkustamista ovat taloudelliset syyt, toimintaympäristön muutokset ja yrityskuvan parantaminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tienaa työmatkalla -palveluinnovaation leviämisen tärkeimmät esteet ovat markkinoinnin vähäisyys, työnantajien pelko kustannuksista ja hallinnollisen byrokratian lisääntymisestä. Uuden innovaation käyttöönoton esteenä on myös halu pitäytyä tutussa ja turvallisessa jo aiemmin lakiin verovapaiksi määritellyissä käytännöissä, kuten esimerkiksi työsuhdematkalipuissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto kerättiin teema-haastattelujen avulla. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä menetelmää.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että työnantajilla on voimakas halu edistää kestävän kehityksen mukaista matkustamista. Tärkeimpiä syitä tukea kestävän kehityksen mukaista matkustamista ovat taloudelliset syyt, toimintaympäristön muutokset ja yrityskuvan parantaminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tienaa työmatkalla -palveluinnovaation leviämisen tärkeimmät esteet ovat markkinoinnin vähäisyys, työnantajien pelko kustannuksista ja hallinnollisen byrokratian lisääntymisestä. Uuden innovaation käyttöönoton esteenä on myös halu pitäytyä tutussa ja turvallisessa jo aiemmin lakiin verovapaiksi määritellyissä käytännöissä, kuten esimerkiksi työsuhdematkalipuissa.