Kuvasommittelun ja -suunnittelun merkitys musiikkivideon kerronnassa
Hasari, Elina (2010)
Hasari, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kuvaus Luckiest pig in Albany -nimisestä kappaleesta tehtyyn musiikkivideoon. Musiikkivideo on fiktiivinen itsenäinen tarina, jonka käsikirjoituksessa on huomioitu musiikkikappale ja sen sanoitukset. Tutkimuksen aiheena on kuvasommittelu ja kuvasuunnittelu sekä niiden merkitys kerronnassa. Työssä käsitellään kuvauksen eri keinoja sekä kuvan sisäisten elementtien sommittelun vaikutusta lopulliseen videotuotokseen. Tutkimuksessa perehdytään kuvakerrontaan musiikkivideon näkökulmasta.
Kuvasommittelua rakennetaan elokuvassa valoilla, väreillä, kuvakulmilla, kameran ja kuvassa näkyvien elementtien asemoinnilla ja liikkeillä. Kuvasommittelun tarkoitus on johdattaa katsojan huomiota haluttuihin kohteisiin ja elementteihin. Liikkuvan kuvan suurin ero esimerkiksi valokuvaan on, että kuva elää ja liikkuu. Elokuvan kuvasommittelussa on otettava huomioon kuvan korkeuden, leveyden ja syvyyden lisäksi myös aikaulottuvuus. Onnistuneessa kuvasommittelussa kuvat tukevat tarinankerrontaa.
Sommittelulla on suuri merkitys visuaalisessa ilmeessä. Visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavien tekijöiden, kuten lavastuksen ja puvustuksen merkitystä tutkitaan teoriaosiossa. Työssä käsitellään sommittelullisen, kamerateknisen ja muun visuaalisen ilmeen vaikutusta kerrontaan ja teokseen kokonaisuutena, sekä sitä kautta vaikutusta myös musiikkivideoon artistin markkinointiartikkelina.
Tutkimuksessa verrataan musiikkivideota ja elokuvaa niiden kerronnan ja kuvallisen ilmaisun näkökulmasta. Musiikkivideon tuotannossa pätevät useat samat säännöt kuin audiovisuaalisissa teoksissa yleisesti ottaen. Musiikkivideo on genrenä kuitenkin niin monipuolinen, että kerrontaan ja kuvailmaisuun eivät päde mitkään tiettyä genreä tai tyyliä koskevat säännöt. Mitä tahansa audiovisuaalista tuotosta tehtäessä on kuitenkin hyvä tuntea sommitteluun liittyviä teorioita.
Kuvasommittelua rakennetaan elokuvassa valoilla, väreillä, kuvakulmilla, kameran ja kuvassa näkyvien elementtien asemoinnilla ja liikkeillä. Kuvasommittelun tarkoitus on johdattaa katsojan huomiota haluttuihin kohteisiin ja elementteihin. Liikkuvan kuvan suurin ero esimerkiksi valokuvaan on, että kuva elää ja liikkuu. Elokuvan kuvasommittelussa on otettava huomioon kuvan korkeuden, leveyden ja syvyyden lisäksi myös aikaulottuvuus. Onnistuneessa kuvasommittelussa kuvat tukevat tarinankerrontaa.
Sommittelulla on suuri merkitys visuaalisessa ilmeessä. Visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavien tekijöiden, kuten lavastuksen ja puvustuksen merkitystä tutkitaan teoriaosiossa. Työssä käsitellään sommittelullisen, kamerateknisen ja muun visuaalisen ilmeen vaikutusta kerrontaan ja teokseen kokonaisuutena, sekä sitä kautta vaikutusta myös musiikkivideoon artistin markkinointiartikkelina.
Tutkimuksessa verrataan musiikkivideota ja elokuvaa niiden kerronnan ja kuvallisen ilmaisun näkökulmasta. Musiikkivideon tuotannossa pätevät useat samat säännöt kuin audiovisuaalisissa teoksissa yleisesti ottaen. Musiikkivideo on genrenä kuitenkin niin monipuolinen, että kerrontaan ja kuvailmaisuun eivät päde mitkään tiettyä genreä tai tyyliä koskevat säännöt. Mitä tahansa audiovisuaalista tuotosta tehtäessä on kuitenkin hyvä tuntea sommitteluun liittyviä teorioita.