Hyvää mieltä : markkinointitapahtuma Auralan kansalaisopiston mielen hyvinvointia edistävään opintotoimintaan
Nuutinen, Nella; Ojanaho, Hanna (2017)
Nuutinen, Nella
Ojanaho, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921972
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Hyvää mieltä Auralassa – mielen hyvinvoinnin tapahtuman suunnittelu ja toteutus niin itse tapahtuman suunnittelun ja toteutuksen, kuin tapahtuman markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksenkin kannalta. Työn kehittämistehtävä on se, miten saada lisää asiakkaita Auralan kansalaisopiston mielen hyvinvointia edistävään kurssitoimintaan. Opinnäytetyön olennaisia käsitteitä ovat mielenterveys, mielen hyvinvointi, mielen hyvinvoinnin edistäminen, matala kynnys ja tapahtumamarkkinointi, ja sen teoriapohja koostuu edellä mainittujen käsitteiden määrittelystä ja perusteluista. Tuotoksena tapahtuman järjestämisestä valmistui tapahtumajärjestäjän muistilista, joka vastaa Auralan kansalaisopiston tarpeeseen kevyestä välineestä tapahtumien suunnittelun tueksi.
Auralan kansalaisopisto on Auralan Setlementti ry:n ylläpitämä vapaan sivistystyön oppilaitos. Kansalaisopiston opintovalikoimaan kuuluu niin mielenterveyskuntoutujille suunnattua kuin mielen hyvinvoinnin edistämistä yleisestikin tukevaa toimintaa.
Työssä käytetään tapahtumamarkkinointia myynninedistämisen keinona, sillä tapahtuman vahvuuksia ovat siinä olevien elementtien hallitseminen, asiakkaan huomion kiinnittämisen mahdollisuus haluttuihin asioihin, kohtaaminen sekä elämyksellisyys. Hyvää mieltä Auralassa -tapahtuma toteutettiin matalalla kynnyksellä, johon pyrittiin niin tapahtuman sisällön kuin tapahtuman markkinointimateriaalienkin suunnittelussa. Tapahtuman sisältö koostui erilaisista näytetunneista, toiminnallisesta Mielen hyvinvoinnin puu -harjoitteesta sekä kyselystä, jolla kartoitettiin asiakkaiden mielipiteitä niin tapahtumasta, kuin Auralan kurssitoiminnastakin. Tapahtuman markkinointi toteutettiin julistemarkkinoinnilla, verkostomarkkinoinnilla ja käyttämällä sosiaalista mediaa ja sähköpostia viestinnän välineinä.
Tapahtuma veti kokonaisuudessaan arviolta 30 ihmistä. Vaikka tapahtumaan toivottiin enemmän kävijöitä, sen järjestelyitä voi kuvata onnistuneiksi. Tapahtuman jatkokehittäminen ja -hyödyntäminen jäävät Auralan kansalaisopiston vastuulle. Opinnäytetyössä yhdistyy sosiaalialan ja markkinoinnin ydinosaaminen ja työ heijasteleekin kolmannen sektorin toiminnan monialaisuutta.
Auralan kansalaisopisto on Auralan Setlementti ry:n ylläpitämä vapaan sivistystyön oppilaitos. Kansalaisopiston opintovalikoimaan kuuluu niin mielenterveyskuntoutujille suunnattua kuin mielen hyvinvoinnin edistämistä yleisestikin tukevaa toimintaa.
Työssä käytetään tapahtumamarkkinointia myynninedistämisen keinona, sillä tapahtuman vahvuuksia ovat siinä olevien elementtien hallitseminen, asiakkaan huomion kiinnittämisen mahdollisuus haluttuihin asioihin, kohtaaminen sekä elämyksellisyys. Hyvää mieltä Auralassa -tapahtuma toteutettiin matalalla kynnyksellä, johon pyrittiin niin tapahtuman sisällön kuin tapahtuman markkinointimateriaalienkin suunnittelussa. Tapahtuman sisältö koostui erilaisista näytetunneista, toiminnallisesta Mielen hyvinvoinnin puu -harjoitteesta sekä kyselystä, jolla kartoitettiin asiakkaiden mielipiteitä niin tapahtumasta, kuin Auralan kurssitoiminnastakin. Tapahtuman markkinointi toteutettiin julistemarkkinoinnilla, verkostomarkkinoinnilla ja käyttämällä sosiaalista mediaa ja sähköpostia viestinnän välineinä.
Tapahtuma veti kokonaisuudessaan arviolta 30 ihmistä. Vaikka tapahtumaan toivottiin enemmän kävijöitä, sen järjestelyitä voi kuvata onnistuneiksi. Tapahtuman jatkokehittäminen ja -hyödyntäminen jäävät Auralan kansalaisopiston vastuulle. Opinnäytetyössä yhdistyy sosiaalialan ja markkinoinnin ydinosaaminen ja työ heijasteleekin kolmannen sektorin toiminnan monialaisuutta.