Teksturointi Unity-pelimoottorilla toteutetussa kolmannen persoonan PC-pelissä
Pauni, Janne (2017)
Pauni, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821885
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia teksturointia Fragment Production -yrityksen Unity-pelimoottorilla toteutetussa PC-pelissä. Opinnäytetyön projektiosuuden tarkoituksena oli tuottaa ohjelinjojen mukaista, laatukriteerit täyttävää 3D- sekä tekstuurigrafiikkaa Fragment Productionin peliprojektiin Rescue 2: Everyday Heroes ja arvottaa projektin onnistumista etenkin teksturoinnin osalta.
Tekstuureilla eli tekstuurikartoilla tarkoitetaan tietokonegrafiikassa 3D-mallien pinnoilla käytettäviä kuvatiedostoja, jotka antavat kappaleille pintarakenteen. Teksturointiprosessissa 3D-malli pinnoitetaan bittikarttakuvalla, johon on piirretty pintarakenteen ominaisuudet.
Tekstuurikarttoja on olemassa erityyppisiä, joilla kaikilla on oma tarkoituksensa materiaalien fysikaalisten ominaisuuksien välittämisessä katsojalle. Tekstuureita on mahdollista luoda erilaisilla ohjelmistoilla ja tekniikoilla, joiden valinta on yleensä projektikohtaista. Tekstuurikartoilla voidaan luoda erilaisia visuaalisia tyylejä peleille. Tekstuurien tyyli riippuu pelin lajityypistä ja projektin tyylivalinnoista.
Rescue 2: Everyday Heroes on palomiestoimintaan keskittyvä simulaatiopeli. Tekstuurigrafiikassa pelin tunnelmaa pyrittiin vahvistamaan realismia ja tyyliteltyä ulkoasua sekoittavalla teksturointityylillä. Pelin tekstuurit toteutettiin käyttämällä Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa, sen NVIDIA Texture Tools for Adobe Photoshop -liitännäistä sekä CrazyBump ja Quixel Suite 2 -ohjelmistoja.
Projektin graafinen puoli onnistui melko hyvin, joskin uudemman teknologian hyödyntäminen olisi parantanut lopputulosta huomattavasti. Kuten yleisesti muissakin vastaavanlaisissa projekteissa, grafiikkapuolen ongelmakohdiksi muodostuivat artistitiimin pieni koko työmäärään nähden sekä projektin tiukka aikataulu. Parannusehdotuksena tuleviin projekteihin huomattiin grafiikan tuottamisen ulkoistaminen alihankkijalle, mikä vähentäisi artistien työkuormaa.
Tekstuureilla eli tekstuurikartoilla tarkoitetaan tietokonegrafiikassa 3D-mallien pinnoilla käytettäviä kuvatiedostoja, jotka antavat kappaleille pintarakenteen. Teksturointiprosessissa 3D-malli pinnoitetaan bittikarttakuvalla, johon on piirretty pintarakenteen ominaisuudet.
Tekstuurikarttoja on olemassa erityyppisiä, joilla kaikilla on oma tarkoituksensa materiaalien fysikaalisten ominaisuuksien välittämisessä katsojalle. Tekstuureita on mahdollista luoda erilaisilla ohjelmistoilla ja tekniikoilla, joiden valinta on yleensä projektikohtaista. Tekstuurikartoilla voidaan luoda erilaisia visuaalisia tyylejä peleille. Tekstuurien tyyli riippuu pelin lajityypistä ja projektin tyylivalinnoista.
Rescue 2: Everyday Heroes on palomiestoimintaan keskittyvä simulaatiopeli. Tekstuurigrafiikassa pelin tunnelmaa pyrittiin vahvistamaan realismia ja tyyliteltyä ulkoasua sekoittavalla teksturointityylillä. Pelin tekstuurit toteutettiin käyttämällä Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa, sen NVIDIA Texture Tools for Adobe Photoshop -liitännäistä sekä CrazyBump ja Quixel Suite 2 -ohjelmistoja.
Projektin graafinen puoli onnistui melko hyvin, joskin uudemman teknologian hyödyntäminen olisi parantanut lopputulosta huomattavasti. Kuten yleisesti muissakin vastaavanlaisissa projekteissa, grafiikkapuolen ongelmakohdiksi muodostuivat artistitiimin pieni koko työmäärään nähden sekä projektin tiukka aikataulu. Parannusehdotuksena tuleviin projekteihin huomattiin grafiikan tuottamisen ulkoistaminen alihankkijalle, mikä vähentäisi artistien työkuormaa.