B2B Marketing Plan for the UK Market : case: Plantui
Byskata, Alexandra (2017)
Byskata, Alexandra
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821809
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty suomalaiselle Plantui Oylle. Plantui tekee smart gardeneita ja näihin kuuluvia kasvikapseleita. Plantui toimii jo Isossa-Britanniassa, mutta haluaa kasvattaa myyntimääriään. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda B2B-markkinointisuunnitelma, jonka avulla Plantui voi kasvattaa brändinsä tunnettavuutta sekä tavoittaa lisää jälleenmyyjiä Isossa-Britanniassa.
Teoreettinen osuus kertoo ensin yleisesti B2B-markkinoinnista sekä integroidusta markkinointiviestinnästä. Sen jälkeen syvennytään digitaaliseen sisältömarkkinointiin, markkinointisuunnitteluun sekä messumarkkinointiin.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisenä ja tiedonkeruumenetelmä oli teemahaastattelut. Haastattelut analysoitiin induktiivisellä menetelmällä käyttäen referointia.
Opinnäytetyön analyysiosio tutkii tarkemmin Iso-Britannian taloudellista tilaa kuvaillakseen tämän hetkisen tilanteen ulkomaalaisen yrityksen näkökulmasta. Analysiin mukaan Brexit tuo markkinoille epävarmuutta, mutta Isossa-Britanniassa on edelleen vahva talous, joten ympäristö on suotuisa Plantuin laajentumiselle.
Opinnäytetyön lopputulos on B2B-markkinointiviestintäsuunnitelma. Se koostuu markkinointisuunnitelmasta, joka on jaettu käytettyjen kanavien mukaan. Tämä osio kertoo mihin kanavia käytetään, minkälaista sisältöä niillä jaetaan, miten tuloksia mitataan, kuinka usein kanavilla julkaistaan, sekä kuinka paljon työvoimaa ja työaikaa tarvitaan. Tämän lisäksi suunnitelmaan kuuluu sisältösuunnitelma, joka kertoo yksityiskohtaisesti millaista sisältöä potentiaalisille asiakkaille lähetetään missäkin vaiheessa asiakkaan päätöksentekoprosessia. Lisäksi esitellään kohderyhmä, Ison-Britannian jälleenmyyjiä, sekä messuja, joille Plantui voi osallistua. Pääkanavat brändin tunnettavuuden kasvattamiseksi sekä jälleenmyyjien tavoittamiseksi ovat messut sekä sisältömarkkinointi johon kuuluu LinkedIn-markkinointi niin orgaanisesti kuin mainostenkin avulla, jälleenmyyjäsivu nettisivustolla, yrityksen blogi sekä B2B-uutiskirje.
Teoreettinen osuus kertoo ensin yleisesti B2B-markkinoinnista sekä integroidusta markkinointiviestinnästä. Sen jälkeen syvennytään digitaaliseen sisältömarkkinointiin, markkinointisuunnitteluun sekä messumarkkinointiin.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisenä ja tiedonkeruumenetelmä oli teemahaastattelut. Haastattelut analysoitiin induktiivisellä menetelmällä käyttäen referointia.
Opinnäytetyön analyysiosio tutkii tarkemmin Iso-Britannian taloudellista tilaa kuvaillakseen tämän hetkisen tilanteen ulkomaalaisen yrityksen näkökulmasta. Analysiin mukaan Brexit tuo markkinoille epävarmuutta, mutta Isossa-Britanniassa on edelleen vahva talous, joten ympäristö on suotuisa Plantuin laajentumiselle.
Opinnäytetyön lopputulos on B2B-markkinointiviestintäsuunnitelma. Se koostuu markkinointisuunnitelmasta, joka on jaettu käytettyjen kanavien mukaan. Tämä osio kertoo mihin kanavia käytetään, minkälaista sisältöä niillä jaetaan, miten tuloksia mitataan, kuinka usein kanavilla julkaistaan, sekä kuinka paljon työvoimaa ja työaikaa tarvitaan. Tämän lisäksi suunnitelmaan kuuluu sisältösuunnitelma, joka kertoo yksityiskohtaisesti millaista sisältöä potentiaalisille asiakkaille lähetetään missäkin vaiheessa asiakkaan päätöksentekoprosessia. Lisäksi esitellään kohderyhmä, Ison-Britannian jälleenmyyjiä, sekä messuja, joille Plantui voi osallistua. Pääkanavat brändin tunnettavuuden kasvattamiseksi sekä jälleenmyyjien tavoittamiseksi ovat messut sekä sisältömarkkinointi johon kuuluu LinkedIn-markkinointi niin orgaanisesti kuin mainostenkin avulla, jälleenmyyjäsivu nettisivustolla, yrityksen blogi sekä B2B-uutiskirje.