Sosiaalisen median käyttöönotto ja hyödyntäminen markkinoinnissa : Case: Lahden Golfin Klubiravintola
Pihamaa, Kaisa (2017)
Pihamaa, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621649
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttöönottoa ja sen hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa. Opinnäytetyö on toteutettu Pelicans Ravintoloiden pyynnöstä uudelle toimipisteelle, Lahden Golfin Klubiravintolalle. Tavoitteena oli avata ja ylläpitää valittuja sosiaalisen median kanavia, ja analysoida niissä julkaistujen päivitysten toimivuutta.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- tutkimusosuuteen. Teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta sekä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuuksissa käsitellään kanavien valintaa, tavoitteellista toimintaa sekä analyysipalveluita. Opinnäytetyön tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastateltavat kutsuttiin viikolla 46 puolistrukturoituihin haastatteluihin Pelicans Ravintoloiden tiloihin.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että seuraajat toivovat yrityksen tuottavan sosiaaliseen mediaan omaperäisempiä ja muista erottuvia julkaisuja. Haastateltavat toivoivat myös, että yrityksen toimintaa esiteltäisiin laajasti erilaisia julkaisutapoja käyttäen, jotta potentiaaliset asiakkaat tutustuisivat toimintaan ja henkilökuntaan, jo ennen ensimmäistä asiointia yrityksessä. Kesän 2017 julkaisuja pidettiin onnistuneina ja positiivista imagoa tukevina, mutta jatkossa toivottiin rohkeampaa persoonallisuuden esiin tuomista.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- tutkimusosuuteen. Teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta sekä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuuksissa käsitellään kanavien valintaa, tavoitteellista toimintaa sekä analyysipalveluita. Opinnäytetyön tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastateltavat kutsuttiin viikolla 46 puolistrukturoituihin haastatteluihin Pelicans Ravintoloiden tiloihin.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että seuraajat toivovat yrityksen tuottavan sosiaaliseen mediaan omaperäisempiä ja muista erottuvia julkaisuja. Haastateltavat toivoivat myös, että yrityksen toimintaa esiteltäisiin laajasti erilaisia julkaisutapoja käyttäen, jotta potentiaaliset asiakkaat tutustuisivat toimintaan ja henkilökuntaan, jo ennen ensimmäistä asiointia yrityksessä. Kesän 2017 julkaisuja pidettiin onnistuneina ja positiivista imagoa tukevina, mutta jatkossa toivottiin rohkeampaa persoonallisuuden esiin tuomista.