Televisiotuottajien työn kuormittavuustekijät
Hynynen, Saara-Lotta (2017)
Hynynen, Saara-Lotta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521581
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin televisiotuottajien työn kuormittavuustekijöitä. Tarkoituksena oli löytää kuormittavuustekijöistä ne, mitkä vaikuttavat tuottajien työ- ja vapaa-aikaan eniten, sekä kerätä tuottajien omia kokemuksia kuormittuneisuudesta. Tavoitteena oli löytää televisiotuottajien työn yhdistäviä kuormittavuustekijöitä, sekä kerätä tietoa kuormittavuustekijöistä ja media-alasta yhteen. Osana tutkimusta on suoritettu kuusi teemahaastattelua, joissa tuotannollisten tehtävien ammattilaiset kertovat omia kokemuksiaan media-alan kuormittavuudesta.
Opinnäytetyössäni perehdyin yleisesti työn kuormittavuustekijöihin, mitkä jaetaan kirjallisuudessa kolmeen luokkaan: henkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin kuormittavuustekijöihin. Prosessin alussa etsin taustatietoa kuormittavuustekijöistä ja työhyvinvoinnista. Keräsin taustatietoa paljon muun muassa työhyvinvointia valvovien tahojen Internet-sivuilta sekä työhön liittyviin lakipykäliin ja säädöksiin perehtymällä. Pohdin erikseen media-alan erityispiirteitä ja sen kuormittavuustekijöitä. Haastattelujen pohjalta selvisi, että tuottajien työn suurimpina kuormittavuustekijöinä oli ajanhallinta ja työmäärä sekä suhde esimieheen. Kuormittavuuden määrään vaikutti myös työntekijän oma luonne sekä yrityksen koko.
Haastateltavista lähes jokainen koki olleensa jossain elämänvaiheessa olevansa liian kuormittunut. Heistä suurin osa hyväksyi kuormituksen osaksi työnkuvaa. Tuottajien työhyvinvointia olisi mahdollista parantaa kehittämällä esimiehen ja työyhteisön keskusteluympäristöä sekä suunnittelemalla tuottajien työn aikataulu niin, että tuottajat saisivat vähintäänkin riittävät loma-ajat. Tutkimusta on mahdollista laajentaa tekemällä kyselytutkimus aiheesta suuremmalle määrälle tuottajia ja eri tuotannollisissa tehtävissä työskenteleviä ihmisiä sekä laajentaa tutkimusta ottamalla haastatteluun myös muiden media-alan osa-alueiden työntekijöitä.
Opinnäytetyössäni perehdyin yleisesti työn kuormittavuustekijöihin, mitkä jaetaan kirjallisuudessa kolmeen luokkaan: henkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin kuormittavuustekijöihin. Prosessin alussa etsin taustatietoa kuormittavuustekijöistä ja työhyvinvoinnista. Keräsin taustatietoa paljon muun muassa työhyvinvointia valvovien tahojen Internet-sivuilta sekä työhön liittyviin lakipykäliin ja säädöksiin perehtymällä. Pohdin erikseen media-alan erityispiirteitä ja sen kuormittavuustekijöitä. Haastattelujen pohjalta selvisi, että tuottajien työn suurimpina kuormittavuustekijöinä oli ajanhallinta ja työmäärä sekä suhde esimieheen. Kuormittavuuden määrään vaikutti myös työntekijän oma luonne sekä yrityksen koko.
Haastateltavista lähes jokainen koki olleensa jossain elämänvaiheessa olevansa liian kuormittunut. Heistä suurin osa hyväksyi kuormituksen osaksi työnkuvaa. Tuottajien työhyvinvointia olisi mahdollista parantaa kehittämällä esimiehen ja työyhteisön keskusteluympäristöä sekä suunnittelemalla tuottajien työn aikataulu niin, että tuottajat saisivat vähintäänkin riittävät loma-ajat. Tutkimusta on mahdollista laajentaa tekemällä kyselytutkimus aiheesta suuremmalle määrälle tuottajia ja eri tuotannollisissa tehtävissä työskenteleviä ihmisiä sekä laajentaa tutkimusta ottamalla haastatteluun myös muiden media-alan osa-alueiden työntekijöitä.