Maahanmuuttajien ystävätoiminta ja palveluihin ohjaaminen : Opas palveluihin ohjaamiseen
Silventoinen, Minna (2017)
Silventoinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Keski-Suomessa maahanmuuttajille tarjolla olevia palveluita sekä sitä, miten maahanmuuttajia tulisi näihin ohjata. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piiri. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas maahanmuuttajien palveluihin ohjaamiseen. Opas tehtiin työvälineeksi Punaisen Ristin ystävätoiminnan vapaaehtoisille. Opasta varten Keski-Suomen ystävävälittäjiltä kysyttiin kokemuksia ja ajatuksia aiheesta Webropol -kyselylomakkeen avulla. Oppaan
sisältö rakennettiin vastauksista nousseista aihealueista.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että erityisesti avoimuuden, ennakkoluulottomuuden, kielitaidon ja luotettavuuden koettiin olevan tärkeitä ominaisuuksia, jotka vapaaehtoisen tulisi omata. Suurimmaksi haasteeksi maahanmuuttajien palveluihin ohjaamisessa nähtiin yhteisen kielen ja kulttuurin puuttuminen. Myös haasteet maahanmuuttajien tiedon puutteessa sekä ymmärryksessä (Suomen säännöt ja ohjeet) sekä vapaaehtoisten palvelurakenteiden ja -tarjonnan tuntemisen haasteet nousivat vahvasti esille. Kyselyssä kartoitettiin myös palveluita, joihin vapaaehtoiset olivat maahanmuuttajia aikaisemmin ohjanneet. Vastauksissa esiin nousivat peruspalvelut kuten kauppa-, koulu-, pankki- ja sosiaalipalvelut.
Monikulttuurisessa ympäristössä työskennellessä omaa kulttuuriaan ja suhtautumistaan tulee tutkia siinä kuin toisen. Tietoisuus itsestä ja omasta suhtautumisesta on tärkeää. Kunnioitus, kuuntelu ja keskustelu ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen peruspilareita. Jatkotutkimuksena olisi hyvä selvittää maahanmuuttajien kanssa saatuja kokemuksia suoraan vapaaehtoisilta. Varmuutta siitä, miten tarkkaan ystävävälittäjät oikeasti tietävät vapaaehtoisten kokemuksista, ei ole. Vapaaehtoisten näkökulma saataisiin paremmin ja varmemmin näkyviin suoraan heille kohdistetulla kyselyllä.
sisältö rakennettiin vastauksista nousseista aihealueista.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että erityisesti avoimuuden, ennakkoluulottomuuden, kielitaidon ja luotettavuuden koettiin olevan tärkeitä ominaisuuksia, jotka vapaaehtoisen tulisi omata. Suurimmaksi haasteeksi maahanmuuttajien palveluihin ohjaamisessa nähtiin yhteisen kielen ja kulttuurin puuttuminen. Myös haasteet maahanmuuttajien tiedon puutteessa sekä ymmärryksessä (Suomen säännöt ja ohjeet) sekä vapaaehtoisten palvelurakenteiden ja -tarjonnan tuntemisen haasteet nousivat vahvasti esille. Kyselyssä kartoitettiin myös palveluita, joihin vapaaehtoiset olivat maahanmuuttajia aikaisemmin ohjanneet. Vastauksissa esiin nousivat peruspalvelut kuten kauppa-, koulu-, pankki- ja sosiaalipalvelut.
Monikulttuurisessa ympäristössä työskennellessä omaa kulttuuriaan ja suhtautumistaan tulee tutkia siinä kuin toisen. Tietoisuus itsestä ja omasta suhtautumisesta on tärkeää. Kunnioitus, kuuntelu ja keskustelu ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen peruspilareita. Jatkotutkimuksena olisi hyvä selvittää maahanmuuttajien kanssa saatuja kokemuksia suoraan vapaaehtoisilta. Varmuutta siitä, miten tarkkaan ystävävälittäjät oikeasti tietävät vapaaehtoisten kokemuksista, ei ole. Vapaaehtoisten näkökulma saataisiin paremmin ja varmemmin näkyviin suoraan heille kohdistetulla kyselyllä.