Pop up -hotelli Linnalan majoituksen hinnoittelu, varaukset ja markkinointi
Räikkönen, Henna (2017)
Räikkönen, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521476
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin projektiluontoisena, ja sen tarkoituksena oli perustaa pop up -majoitus Imatranajo-tapahtuman ajaksi kesällä 2016 Saimaan ammattikorkeakoulun kampuksen tiloihin Imatralla. Tapahtuman ajaksi alueen majoituspaikat olivat täyteen varattu, ja tämän tilapäisen majoituksen oli tarkoitus vastata ongelmaan lisäämällä majoituskapasiteettia alueella. Aiheesta tehtiin myös toinen opinnäytetyö omista aihepiireistään. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia majoitukselle oikeanlainen hinnoittelu, varaussivujen info, varaus- ja peruutusehdot sekä toteuttaa mahdollisimman tehokasta maksutonta markkinointia lyhyellä aikavälillä.
Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisiä aihepiirejä, kuten pop up -ilmiötä, palvelun hinnoittelua ja kysyntää, markkinointia ja markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja hotellin majoitusvarauksia. Jokaisen opinnäytetyön keskeisen aihealueen yhteydessä käsitellään empiirinen osio, jossa kerrotaan tätä opinnäytetyötä ja majoitusta varten tehdyt työvaiheet ja toteutus.
Pop up -majoitus ei lopulta toteutunut, sillä majoitusvarauksia ei saatu tarpeeksi kulujen kattamiseksi. Opinnäytetyö osoitti, että majoituksen käytännön järjestelyt sekä markkinointi on aloitettava hyvissä ajoin. Myös markkinointiin ja eri markkinointikanavien käyttöön tulisi perehtyä etukäteen, varsinkin jos tarkoitus on toteuttaa maksutonta markkinointia.
Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisiä aihepiirejä, kuten pop up -ilmiötä, palvelun hinnoittelua ja kysyntää, markkinointia ja markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja hotellin majoitusvarauksia. Jokaisen opinnäytetyön keskeisen aihealueen yhteydessä käsitellään empiirinen osio, jossa kerrotaan tätä opinnäytetyötä ja majoitusta varten tehdyt työvaiheet ja toteutus.
Pop up -majoitus ei lopulta toteutunut, sillä majoitusvarauksia ei saatu tarpeeksi kulujen kattamiseksi. Opinnäytetyö osoitti, että majoituksen käytännön järjestelyt sekä markkinointi on aloitettava hyvissä ajoin. Myös markkinointiin ja eri markkinointikanavien käyttöön tulisi perehtyä etukäteen, varsinkin jos tarkoitus on toteuttaa maksutonta markkinointia.