Työkenttänä teatteri : teatterimuusikon työtehtävät ja haasteet pianistin näkökulmasta
Vihko, Ville (2017)
Vihko, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120529
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen opinnäytetyö käsittelee teatterimuusikon, ennen muuta teatterissa työskentelevän pianistin, erilaisia työtehtäviä sekä niihin liittyviä haasteita ja erityispiirteitä. Kirjoittajan oma työkokemus teatterimuusikkona on toiminut sekä aiheen valinnan motiivina, että merkittävänä aineistona tässä opinnäytetyössä. Muuta merkittävää lähdeaineistoa ovat olleet muut aiheesta tehdyt opinnäytteet sekä kahdelle kokeneelle teatterikapellimestarille laadittu haastattelu.
Musiikkiteatterialan ja musikaalin taidemuodon lyhyen taustoituksen jälkeen työssä kuvaillaan yleisellä tasolla teatteriorkesteriympäristöä muusikon näkökulmasta. Käytännön esimerkkien ja Suomen ulkopuolelle ulottuvan viitekehyksen avulla luodaan näkökulmia siihen, miksi elävän teatterimusiikin todellisuus nykyisin on sellaista kuin on.
Opinnäytetyön laajin osuus on kirjoitettu pianistitaustaisen muusikon näkökulmasta, ja se käsittelee orkesterisoittajan, korrepetiittorin ja kapellimestarin työnkuvia teatterissa omina kokonaisuuksinaan. Käytännönläheisin esimerkein pohditaan tehtävien puhtaan musiikillisten osaamisvaatimusten lisäksi myös muun muassa töihin liittyviä teknologisia, sosiaalisia ja pedagogisia aspekteja. Kaikissa muusikon tehtävissä monipuolisuus ja joustavuus ovat teemoja, jotka nousevat toistuvasti esiin. Lopuksi pohditaan myös koulutuksen roolia ja tämänhetkistä tilaa musiikkiteatterialalla.
Musiikkiteatterialan ja musikaalin taidemuodon lyhyen taustoituksen jälkeen työssä kuvaillaan yleisellä tasolla teatteriorkesteriympäristöä muusikon näkökulmasta. Käytännön esimerkkien ja Suomen ulkopuolelle ulottuvan viitekehyksen avulla luodaan näkökulmia siihen, miksi elävän teatterimusiikin todellisuus nykyisin on sellaista kuin on.
Opinnäytetyön laajin osuus on kirjoitettu pianistitaustaisen muusikon näkökulmasta, ja se käsittelee orkesterisoittajan, korrepetiittorin ja kapellimestarin työnkuvia teatterissa omina kokonaisuuksinaan. Käytännönläheisin esimerkein pohditaan tehtävien puhtaan musiikillisten osaamisvaatimusten lisäksi myös muun muassa töihin liittyviä teknologisia, sosiaalisia ja pedagogisia aspekteja. Kaikissa muusikon tehtävissä monipuolisuus ja joustavuus ovat teemoja, jotka nousevat toistuvasti esiin. Lopuksi pohditaan myös koulutuksen roolia ja tämänhetkistä tilaa musiikkiteatterialalla.