Airbnb : faktorer som påverkar beslutet att välja Airbnb som boendealternativ istället för traditionella alternativ inom turism
Estlander, Annika (2017)
Estlander, Annika
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421370
Tiivistelmä
Airbnb är en internationell marknadsplats där man kan annonsera, upptäcka eller boka ett unikt boende via nätet.
Syftet med arbetet är att ta reda på vilka faktorer som påverkar beslutet att välja Airbnb som boende alternativ istället för traditionella alternativ inom turism.
Arbetet är indelat i fem delar: Inledning, Teori, Metod, Resultat och Slutsats.
I teoridelen beskriver jag om Delningsekonomi, Marknadsföringskommunikation inom resor och turism, Konsumentbeslutsprosessen och Motivationsfaktorer inom Turism.
Jag har kommit fram till att största delen av respondenterna tyckte att priset påverkade deras beslut att välja Airbnb som boendealternativ. Airbnb is an international marketplace where you can advertise, discover or book a unique accommodation via the web.
The purpose of the work is to find out what factors affect the decision to choose Airbnb as a living alternative instead of traditional tourism options.
The work is divided into five parts: Introduction, Theory, Method, Results and Conclusion.
In the theory section I describe Sharing Economy, Marketing Communication in Travel and Tourism, the Consumer Decision Process and Tourism Motivational Factors.
I have come to the conclusion that the majority of respondents thought that the price influenced their decision to choose Airbnb as accommodation option.
Syftet med arbetet är att ta reda på vilka faktorer som påverkar beslutet att välja Airbnb som boende alternativ istället för traditionella alternativ inom turism.
Arbetet är indelat i fem delar: Inledning, Teori, Metod, Resultat och Slutsats.
I teoridelen beskriver jag om Delningsekonomi, Marknadsföringskommunikation inom resor och turism, Konsumentbeslutsprosessen och Motivationsfaktorer inom Turism.
Jag har kommit fram till att största delen av respondenterna tyckte att priset påverkade deras beslut att välja Airbnb som boendealternativ.
The purpose of the work is to find out what factors affect the decision to choose Airbnb as a living alternative instead of traditional tourism options.
The work is divided into five parts: Introduction, Theory, Method, Results and Conclusion.
In the theory section I describe Sharing Economy, Marketing Communication in Travel and Tourism, the Consumer Decision Process and Tourism Motivational Factors.
I have come to the conclusion that the majority of respondents thought that the price influenced their decision to choose Airbnb as accommodation option.