Liiketoimintasuunnitelma : Aku & Ada Oy
Pitkänen, Riikka (2010)
Pitkänen, Riikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108609
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koskee vuoden 2010 tammikuussa perustetun Aku & Ada Oy:n liiketoimintasuunnitelman laatimista. Yritys on tekstiilialalla toimiva vaatteiden, laukkujen, asessorien ja kenkien jälleenmyyntiin perustuva yritys. Aku & Ada Oy:llä on kaksi omistajaa. Toinen heistä olen minä, Riikka Pitkänen ja toisena osakkaana toimii äitini, Ulla Pitkänen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kannattaako yritystä perustaa kyseessä olevalle toimialueelle.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen eri aihealueeseen. Ensimmäinen osuus rakentuu yrittäjyy-destä ja yrityksen perustamisen lähtökohdista ja toinen liiketoimintasuunnitelman eri vaiheista. Tarken-nettuna ensimmäinen vaihe pitää sisällään selvityksen esimerkiksi yhtiömuodoista, liikeideasta, kilpailun analysoinnista ja yritystoiminnan riskeistä. Toinen osio kattaa esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman historian, sen tunnusmerkit, markkinointisuunnitelman, SWOT-analyysin ja rahoitukseen liittyvän osion.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on toteutettu markkinatutkimuksen avulla. Empiirisestä luvusta selviää tutkimuksen toteutus ja sen tulokset. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatii-vista tutkimustyyppiä. Laaditun teorian ja tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin liiketoimintasuun-nitelma Aku & Ada Oy:lle.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että kyseessä olevalle yritykselle on kysyntää Leppävirralla. Ihmiset vaikuttivat tyytymättömiltä tutkimuksen tekohetkellä olleeseen tilanteeseen. Paikkakunnalla ei ollut kyse-lynteko hetkellä kuin yksi alalla toimiva yritys, urheiluliike. Yrityksen vahvuutena on markkinajohtajan rooli kyseisellä toimialueella ja omistajien vahva ammattitaito. Heikkouksina on kylän vanheneva väestö ja kylän pienuus. Mahdollisuutena koetaan kuitenkin uusien asiakkaiden löytyminen lähikunnista.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen eri aihealueeseen. Ensimmäinen osuus rakentuu yrittäjyy-destä ja yrityksen perustamisen lähtökohdista ja toinen liiketoimintasuunnitelman eri vaiheista. Tarken-nettuna ensimmäinen vaihe pitää sisällään selvityksen esimerkiksi yhtiömuodoista, liikeideasta, kilpailun analysoinnista ja yritystoiminnan riskeistä. Toinen osio kattaa esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman historian, sen tunnusmerkit, markkinointisuunnitelman, SWOT-analyysin ja rahoitukseen liittyvän osion.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on toteutettu markkinatutkimuksen avulla. Empiirisestä luvusta selviää tutkimuksen toteutus ja sen tulokset. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatii-vista tutkimustyyppiä. Laaditun teorian ja tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin liiketoimintasuun-nitelma Aku & Ada Oy:lle.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että kyseessä olevalle yritykselle on kysyntää Leppävirralla. Ihmiset vaikuttivat tyytymättömiltä tutkimuksen tekohetkellä olleeseen tilanteeseen. Paikkakunnalla ei ollut kyse-lynteko hetkellä kuin yksi alalla toimiva yritys, urheiluliike. Yrityksen vahvuutena on markkinajohtajan rooli kyseisellä toimialueella ja omistajien vahva ammattitaito. Heikkouksina on kylän vanheneva väestö ja kylän pienuus. Mahdollisuutena koetaan kuitenkin uusien asiakkaiden löytyminen lähikunnista.