Harmonisen tilan hallinta : Soolon soiton konsepteja jazztrion kitaristille
Rantama, Timo (2017)
Rantama, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421282
Tiivistelmä
Jazzmusiikin improvisaatiota on tutkittu vuosien saatossa lukuisissa eri yhteyksissä, mutta vähemmän huomiota on kohdistettu tapoihin, joilla sitä harjoitetaan pienemmissä kokoonpanoissa. Tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia keinoja eräät jazzmusiikin merkittävimmistä kitaristeista käyttävät soittaessaan sooloja triokokoonpanossa, eli yhtyeessä, jossa toista sointusoittajaa ei ole. Tällaisissa tilanteissa kitaristit usein kokevat saavansa suuremman vastuun ja vapauden musiikillisen tilan täyttämiseen. Tavoitteena oli laadullisen tutkimuksen keinoin löytää etenkin harmonisia keinoja ja konsepteja, joita kitaristit käyttävät improvisoidessaan triossa.
Tutkimusaineistoksi valmistui neljä transkriptiota triokokoonpanoissa soitetuista sooloista, jotka valikoituivat eri vuosikymmenten merkittäviltä soittajilta. Soolotranskriptiot tehtiin Jim Hallin ja Joe Passin sooloista 1960-1970-luvuilta sekä Pat Methenyn ja John Scofieldin sooloista 1980-1990-luvuilta. Jazzmusiikin teoria- ja historiakirjallisuuteen tutustumalla rakennettiin teoreettinen pohja, jota käytettiin apuna analysoinnissa. Transkriptioista poimituilla katkelmilla pyrittiin löytämään triosoittoon perusteltuja, harmonisia toimintamalleja, joita aiheesta kiinnostuneet voivat nuottikuvan avulla ymmärtää ja harjoitella.
Sooloissa kuuluivat vahvasti jazzmusiikin improvisaation perinteet. Niissä ilmeni traditionaalista, kromatiikan ja blue note -linjojen avulla sointusävelille tähtäävää melodiankuljetusta. Dominanttien muuntelua ja lisäämistä, toistuvien motiivien variointia ja rauhallista, harmoniaa ilmentävää kehittelyä oli löydettävissä. Triosoiton kannalta erityisiä konsepteja sooloissa olivat moniäänisen sävelmateriaalin hyödyntäminen sointumelodioiden ja 2-äänisten intervalliparien avulla, sekä fraasien välinen sointusäestäminen.
Tutkimus onnistui tuomaan uutta tietoa kitaratriosoittoon liittyvistä konsepteista.
Tutkimusaineistoksi valmistui neljä transkriptiota triokokoonpanoissa soitetuista sooloista, jotka valikoituivat eri vuosikymmenten merkittäviltä soittajilta. Soolotranskriptiot tehtiin Jim Hallin ja Joe Passin sooloista 1960-1970-luvuilta sekä Pat Methenyn ja John Scofieldin sooloista 1980-1990-luvuilta. Jazzmusiikin teoria- ja historiakirjallisuuteen tutustumalla rakennettiin teoreettinen pohja, jota käytettiin apuna analysoinnissa. Transkriptioista poimituilla katkelmilla pyrittiin löytämään triosoittoon perusteltuja, harmonisia toimintamalleja, joita aiheesta kiinnostuneet voivat nuottikuvan avulla ymmärtää ja harjoitella.
Sooloissa kuuluivat vahvasti jazzmusiikin improvisaation perinteet. Niissä ilmeni traditionaalista, kromatiikan ja blue note -linjojen avulla sointusävelille tähtäävää melodiankuljetusta. Dominanttien muuntelua ja lisäämistä, toistuvien motiivien variointia ja rauhallista, harmoniaa ilmentävää kehittelyä oli löydettävissä. Triosoiton kannalta erityisiä konsepteja sooloissa olivat moniäänisen sävelmateriaalin hyödyntäminen sointumelodioiden ja 2-äänisten intervalliparien avulla, sekä fraasien välinen sointusäestäminen.
Tutkimus onnistui tuomaan uutta tietoa kitaratriosoittoon liittyvistä konsepteista.