Toiminnallisella kielen oppimisella tukea kotoutumiseen : opas nuorten maahanmuuttajien kanssa työskentelevien työn tueksi
Naaranoja, Krista (2017)
Naaranoja, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320928
Tiivistelmä
Toteutin kehittämishankkeeni Sata omenapuuta – moninuorinen Suomi -hankkeen alla. Kehittämistehtävänä oli kehittää opas, jossa on harjoitteita, jotka toiminnallisen kielenoppimisen kautta tukevat myös nuorten kotoutumista. Kehittämistyöni tuotos on osa laajempaa, neljästä eri Sata omenapuuta -hankkeelle tehdystä kehittämishankkeen tuotoksesta koottua työkirjaa, joka julkaistaan kokonaisuudessaan syksyllä 2017. Työkirjakokonaisuus käsittelee erilaisten tehtävien kautta nuoren elämänhallintaan liittyviä teemoja. Tehtävien avulla nuorten on mahdollista arvioida ja kehittää omaa elämänhallintaansa. Työkirja sisältää tehtäviä toiminnallisesta kielenoppimisesta ja sosiaalisista suhteista sekä rahan käyttöön ja asumiseen liittyvistä asioista.
Työkirjassa toiminnallisen kielenopetuksen osio on opas nuorten maahanmuuttajien kanssa työskenteleville ohjaajille. Oppaassa on neljä teemaa, joihin jokaiseen on koottu reaalipedagogiikkaan pohjautuvat kaksi tehtävää, joita on mahdollista hyödyntää ohjaajan oman työskentelyn tukena sellaisenaan tai soveltaen. Opas sisältää harjoitteiden lisäksi teoriatietoa teemoihin liittyen. Opas on koottu toimeksiantajan tavoitteiden pohjalta, hyödyntäen teemahaastatteluna tehtyjen asiantuntijahaastatteluiden aineistoa, kokeilevaa toimintaa ja tietoperustaa.
Keskeisimpiä käyttämiäni menetelmiä prosessissa olivat haastattelut, kokeileva toiminta, palautekyselyt sekä aikaisemman tiedon käyttäminen. Haastattelin oppaan tehtäviä varten Opetuskoti Mustikassa työskentelevää ohjaajaa, saadakseni hyväksi koettuja ideoita toiminnallisuuden toteutukseen kielen oppimisessa ja kotoutumisessa. Opetuksellista näkökulmaa oppaaseen hain VALMO-luokassa työskentelevän opettajan haastattelulla. Kartoitin haastatteluissa heidän käyttämiään tapoja ja saamiaan kokemuksia maahanmuuttajien kanssa työskentelyssä. Kokeilevan toiminnan jakso toteutui maahanmuuttajien perheryhmäkodissa kesällä 2017.
Työkirjassa toiminnallisen kielenopetuksen osio on opas nuorten maahanmuuttajien kanssa työskenteleville ohjaajille. Oppaassa on neljä teemaa, joihin jokaiseen on koottu reaalipedagogiikkaan pohjautuvat kaksi tehtävää, joita on mahdollista hyödyntää ohjaajan oman työskentelyn tukena sellaisenaan tai soveltaen. Opas sisältää harjoitteiden lisäksi teoriatietoa teemoihin liittyen. Opas on koottu toimeksiantajan tavoitteiden pohjalta, hyödyntäen teemahaastatteluna tehtyjen asiantuntijahaastatteluiden aineistoa, kokeilevaa toimintaa ja tietoperustaa.
Keskeisimpiä käyttämiäni menetelmiä prosessissa olivat haastattelut, kokeileva toiminta, palautekyselyt sekä aikaisemman tiedon käyttäminen. Haastattelin oppaan tehtäviä varten Opetuskoti Mustikassa työskentelevää ohjaajaa, saadakseni hyväksi koettuja ideoita toiminnallisuuden toteutukseen kielen oppimisessa ja kotoutumisessa. Opetuksellista näkökulmaa oppaaseen hain VALMO-luokassa työskentelevän opettajan haastattelulla. Kartoitin haastatteluissa heidän käyttämiään tapoja ja saamiaan kokemuksia maahanmuuttajien kanssa työskentelyssä. Kokeilevan toiminnan jakso toteutui maahanmuuttajien perheryhmäkodissa kesällä 2017.