Hengityshalvauspotilaan palveluprosessin organisointi Lapin sairaanhoitopiirissä
Väyrynen, Katja; Lilja, Emilia (2017)
Väyrynen, Katja
Lilja, Emilia
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519956
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla hengityshalvauspotilaan palveluprosessi ja sen organisointi hoitotyön esimiehen näkökulmasta. Tavoitteena oli yhtenäistää esimiesten vastuulla olevaa hengityshalvauspotilaiden palveluprosessin organisointia hyödyntäen Lean-metodologiaa ja tuottaa hengityshalvauspotilaan palvelupolun kuvaus Lapin sairaanhoitopiirissä.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Lapin sairaanhoitopiiri. Kehittämistyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa ja hyödynnettiin palvelumuotoilua palvelupolun muodostamisessa. Aineisto kerättiin työpajatyöskentelyn avulla hyödyntäen Learning Cafe-menetelmää. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Kehittämistyön käsitteellinen viitekehys muodostui hengityshalvauspotilaan palveluprosessista ja sen kehittämisestä sekä hoitotyön esimiehen rooliin liittyvästä kirjallisuudesta.
Kehittämistyön tuloksena muodostui nelivaiheinen hengityshalvauspotilaan palvelupolku, johon on kuvattu hoitotyön esimiehen tehtävät ja vastuut hoitoprosessissa. Palvelupolku selkeyttää hoitotyön esimiesten tehtäviä ja vastuita ja he voivat hyödyntää palvelupolkua oman työnsä suunnittelussa ja kehittämisessä. Esimiesten kokemuksissa ja näkemyksissä roolistaan ja vastuustaan hengityshalvauspotilaan palveluprosessin organisoinnissa nousi esiin asiantuntijuus ja sen kehittyminen sekä yhteistyön merkitys. Tuloksissa ilmeni myös prosessissa olevia kehittämisen kohteita, joita voidaan hyödyntää hengityshalvauspotilaan prosessin suunnittelemisessa ja kehittämisessä.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Lapin sairaanhoitopiiri. Kehittämistyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa ja hyödynnettiin palvelumuotoilua palvelupolun muodostamisessa. Aineisto kerättiin työpajatyöskentelyn avulla hyödyntäen Learning Cafe-menetelmää. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Kehittämistyön käsitteellinen viitekehys muodostui hengityshalvauspotilaan palveluprosessista ja sen kehittämisestä sekä hoitotyön esimiehen rooliin liittyvästä kirjallisuudesta.
Kehittämistyön tuloksena muodostui nelivaiheinen hengityshalvauspotilaan palvelupolku, johon on kuvattu hoitotyön esimiehen tehtävät ja vastuut hoitoprosessissa. Palvelupolku selkeyttää hoitotyön esimiesten tehtäviä ja vastuita ja he voivat hyödyntää palvelupolkua oman työnsä suunnittelussa ja kehittämisessä. Esimiesten kokemuksissa ja näkemyksissä roolistaan ja vastuustaan hengityshalvauspotilaan palveluprosessin organisoinnissa nousi esiin asiantuntijuus ja sen kehittyminen sekä yhteistyön merkitys. Tuloksissa ilmeni myös prosessissa olevia kehittämisen kohteita, joita voidaan hyödyntää hengityshalvauspotilaan prosessin suunnittelemisessa ja kehittämisessä.