Ensihoitajaopiskelijoiden perehdyttäminen simulaatioon opetusvideon avulla
Heikkilä, Lauri; Kurki, Jami; Tossavainen, Eeti (2017)
Heikkilä, Lauri
Kurki, Jami
Tossavainen, Eeti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata perehdyttämistä ensihoidon simulaatioon aikaisempiin tutkimuksiin perustuen. Opinnäytetyön toisena tarkoituksena oli tuottaa simulaatioon perehdyttävä opetusvideo Metropolia Ammattikorkeakoululle. Simulaation käyttö lisääntyy opetusmenetelmänä terveysalan koulutuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä ensihoitajaopiskelijoiden tietoa simulaatiosta.
Opinnäytetyötä varten kerättiin tutkimustietoa simulaatiosta ja perehdyttämisestä. Tutkimustiedon perusteella kehitettiin simulaatioon perehdyttävä opetusvideo Metropolia Ammattikorkeakoulun käyttöön. Opetusvideossa esitellään simulaatiossa käytettäviä välineitä ja annetaan ohjeita simulaatiossa toimimiseen. Sen avulla simulaatioon voidaan perehtyä ennen simulaation alkua.
Simulaatioon osallistuvan on tunnettava simulaatiossa toimimisen periaatteet ja osattava käyttää simulaatiossa käytettäviä välineitä. Simulaatio-ohjaaja perehdyttää simulaatioon osallistuvat opiskelijat toimimaan simulaatiossa ennen simulaation alkua. Hyvin annetulla perehdytyksellä parannetaan simulaatioon osallistuvien oppimista. Simulaatioon voidaan perehdyttää tehokkaasti myös itseopiskelumateriaalin avulla. Simulaation alussa ohjaajan antama perehdytys ja itsenäinen simulaatioon perehtyminen antavat samankaltaiset valmiudet simulaatiossa toimimiseen.
Simulaatioon perehdyttämistä voidaan tulevaisuudessa kehittää. Simulaatioon perehdyttäviä opetusvideoita voidaan kuvata lisää ja niiden tueksi tuottaa simulaatiota käsittelevää oppimateriaalia. Perehdyttämisen merkitystä simulaatiossa oppimiseen on tutkittu vähän Suomessa ja aihetta käsittelevälle lisätutkimukselle on tarvetta.
Opinnäytetyötä varten kerättiin tutkimustietoa simulaatiosta ja perehdyttämisestä. Tutkimustiedon perusteella kehitettiin simulaatioon perehdyttävä opetusvideo Metropolia Ammattikorkeakoulun käyttöön. Opetusvideossa esitellään simulaatiossa käytettäviä välineitä ja annetaan ohjeita simulaatiossa toimimiseen. Sen avulla simulaatioon voidaan perehtyä ennen simulaation alkua.
Simulaatioon osallistuvan on tunnettava simulaatiossa toimimisen periaatteet ja osattava käyttää simulaatiossa käytettäviä välineitä. Simulaatio-ohjaaja perehdyttää simulaatioon osallistuvat opiskelijat toimimaan simulaatiossa ennen simulaation alkua. Hyvin annetulla perehdytyksellä parannetaan simulaatioon osallistuvien oppimista. Simulaatioon voidaan perehdyttää tehokkaasti myös itseopiskelumateriaalin avulla. Simulaation alussa ohjaajan antama perehdytys ja itsenäinen simulaatioon perehtyminen antavat samankaltaiset valmiudet simulaatiossa toimimiseen.
Simulaatioon perehdyttämistä voidaan tulevaisuudessa kehittää. Simulaatioon perehdyttäviä opetusvideoita voidaan kuvata lisää ja niiden tueksi tuottaa simulaatiota käsittelevää oppimateriaalia. Perehdyttämisen merkitystä simulaatiossa oppimiseen on tutkittu vähän Suomessa ja aihetta käsittelevälle lisätutkimukselle on tarvetta.