Asiantuntijabrändi yrittäjän kilpailukeinona
Siponen, Emilia (2017)
Siponen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda asiantuntijabrändi yksityisyrittäjälle. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi yksityinen elinkeinoharjoittaja, jota kutsuttiin nimellä yrittäjä X. Opinnäytetyössä vastattiin tutkimusongelmaan sekä siihen liittyviin apukysymyksiin. Tutkimusongelma oli: Miten luoda vahva asiantuntijabrändi? Apukysymyksiä olivat: Mitä tarkoittaa on asiantuntijabrändi ja miten se luodaan? Miten erottautua omalla brändillään kilpailijoista? Missä sosiaalisen median kanavissa yrittäjä X:n tulisi olla?
Opinnäytetyön avulla pyrittiin kiteyttämään kaikki asiantuntijabrändäykseen liittyvä tieto juuri toimeksiantajan tarpeeseen. Teoreettinen viitekehys käsitteli brändiä, henkilöbrändiä sekä asiantuntijabrändiä. Opinnäytetyössä käsiteltiin asiantuntijabrändin rakentamista, siihen liittyviä analyysejä ja kanavia. Tavoite oli selvittää ja antaa ehdotuksia, kuinka luoda asiantuntijabrändi eri kanavoiden kautta ja näin parantaa tunnettavuutta. Opinnäytetyöni toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Teoreettisen viitekehyksen tueksi, toteutettiin haastattelu sekä Benchmarking tutkimus. Haastattelu toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, jossa haastateltiin Jukka Saksea. Benchmarking tutkimuksessa vertailtiin neljän samalla alalla toimivan henkilön blogin ja sosiaalisen median käyttöä. Opinnäytetyön tutkimusstrategia oli case-tutkimus. Teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimuksista selvisi, että asiantuntijabrändäys on hyvin ajankohtaista. Haluttaessa erottautua kilpailijoista asiantuntijabrändin luomisesta ja sen rakentamisesta on hyötyä, mutta siinäkin on olemassa omat riskinsä. Tutkimuksessa korostui se, että asiantuntijabrändin on perustuttava aitouteen. Opinnäytetyöhön kerättiin ehdotuksia, miten juuri yrittäjä X voi luoda asiantuntijabrändin.
Opinnäytetyön avulla pyrittiin kiteyttämään kaikki asiantuntijabrändäykseen liittyvä tieto juuri toimeksiantajan tarpeeseen. Teoreettinen viitekehys käsitteli brändiä, henkilöbrändiä sekä asiantuntijabrändiä. Opinnäytetyössä käsiteltiin asiantuntijabrändin rakentamista, siihen liittyviä analyysejä ja kanavia. Tavoite oli selvittää ja antaa ehdotuksia, kuinka luoda asiantuntijabrändi eri kanavoiden kautta ja näin parantaa tunnettavuutta. Opinnäytetyöni toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Teoreettisen viitekehyksen tueksi, toteutettiin haastattelu sekä Benchmarking tutkimus. Haastattelu toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, jossa haastateltiin Jukka Saksea. Benchmarking tutkimuksessa vertailtiin neljän samalla alalla toimivan henkilön blogin ja sosiaalisen median käyttöä. Opinnäytetyön tutkimusstrategia oli case-tutkimus. Teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimuksista selvisi, että asiantuntijabrändäys on hyvin ajankohtaista. Haluttaessa erottautua kilpailijoista asiantuntijabrändin luomisesta ja sen rakentamisesta on hyötyä, mutta siinäkin on olemassa omat riskinsä. Tutkimuksessa korostui se, että asiantuntijabrändin on perustuttava aitouteen. Opinnäytetyöhön kerättiin ehdotuksia, miten juuri yrittäjä X voi luoda asiantuntijabrändin.