OPISKELIJOIDEN KOKEMUKSIA VOO-OPISKELIJAOHJAUSMALLISTA
Patama, Jarkko; Seppänen, Niina (2017)
Patama, Jarkko
Seppänen, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019133
Tiivistelmä
Patama, Jarkko & Seppänen, Niina. Opiskelijoiden kokemuksia VOO-opiskelijaohjausmallista. Diak, Oulu, Syksy 2017, s.42, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia VOO - Vastuuta Ottamalla Opit-ohjausmallista kliiniseltä harjoittelujaksolta lasten ja nuorten vastuualueella. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten vastuualueen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineistona toimivat Oulun yliopistollisessa sairaalassa lasten ja nuorten vastuualueen kuudessa yksikössä kliinisessä harjoittelussa olleiden opiskelijoiden CLES-palautteet keväältä 2017. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää VOO-ohjausmallia ja opiskelijaohjausta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijoiden yksilöllisyydessä, harjoittelun organisoinnissa, työyhteisön ilmapiirissä sekä ohjauksellisissa lähtökohdissa on sekä toimivaa että kehitettävää. Uudessa ohjausmallissa toimivana koettiin vastuun lisääntyminen opiskelijalla, syvällisemmän oppimisen mahdollistuminen, potilaan kokonaisvaltaisen hoidon järjestäminen opiskelijoilla sekä uusi palautejärjestelmä. Kehitettävinä asioina koettiin työvuorojen epäoikeudenmukaisuus, resurssien puuttuminen ohjaustasolla, työtehtävien vähäisyys ja jakaminen työparin kanssa sekä työyhteisön ilmapiiri.
Asiasanat: mentorointi, opiskelijaohjaus, kliininen harjoittelu
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia VOO - Vastuuta Ottamalla Opit-ohjausmallista kliiniseltä harjoittelujaksolta lasten ja nuorten vastuualueella. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten vastuualueen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineistona toimivat Oulun yliopistollisessa sairaalassa lasten ja nuorten vastuualueen kuudessa yksikössä kliinisessä harjoittelussa olleiden opiskelijoiden CLES-palautteet keväältä 2017. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää VOO-ohjausmallia ja opiskelijaohjausta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijoiden yksilöllisyydessä, harjoittelun organisoinnissa, työyhteisön ilmapiirissä sekä ohjauksellisissa lähtökohdissa on sekä toimivaa että kehitettävää. Uudessa ohjausmallissa toimivana koettiin vastuun lisääntyminen opiskelijalla, syvällisemmän oppimisen mahdollistuminen, potilaan kokonaisvaltaisen hoidon järjestäminen opiskelijoilla sekä uusi palautejärjestelmä. Kehitettävinä asioina koettiin työvuorojen epäoikeudenmukaisuus, resurssien puuttuminen ohjaustasolla, työtehtävien vähäisyys ja jakaminen työparin kanssa sekä työyhteisön ilmapiiri.
Asiasanat: mentorointi, opiskelijaohjaus, kliininen harjoittelu