Asiakaslähtöisen asukasmuutostyöprosessin kehittäminen omaperusteisesa asuntotuotannossa
Laihonen, Heidi (2017)
Laihonen, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120518
Tiivistelmä
Asunnon ostajat hakevat tuleviin koteihinsa persoonallisia sisustusratkaisuja asukasmuutostöiden avulla. Asiakkaat ovat tänä päivänä laatutietoisia ja osaavat vaatia lopputuotteelta laadukasta ja toiminnallista kokonaisratkaisua. Asunnon ostajalla on mahdollisuus tehdä kaupan hintaan sisältyviä vaihtoehtoisia materiaalivalintoja tai lisähintaisia materiaalivalikoimien ulkopuolelta valittavia kokonaisuuksia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut laatia selkeä toimintatapa asukasmuutostöiden hallinnoimiseen Peab Oy:n Turun yksikölle.
Tavoitteen saavuttamiseksi aihetta lähestyttiin kirjallisuuden avulla, jossa tarkasteltiin asiakaspalvelua ja lisä- ja muutostöitä. Aihetta lähestyttiin myös nykyisen asukasmuutostyöprosessin kuvaamisella. Tutkimuksen empiirinen tarkastelu tehtiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus sisälsi rakennuskonserni Peab Oy:n asukasmuutostöiden tämänhetkisen analyysin. Tutkimus toteutettiin keräämällä palautetta aiemmista toimintatavoista, jotka ovat olleet käytössä Peab Oy:n muiden yksiköiden asiakaspalveluinsinööreillä. Havaintojen perusteella saatiin selville asukasmuutostyöprosessiin ja asiakaspalveluun liittyviä ongelmakohtia.
Asukasmuutostöiden hallinnoiminen on erittäin iso osa asiakaspalvelua. Työn tekeminen vaatii tekijältään asiakaspalvelualttiutta. On ensiarvoisen tärkeää pitää asiakassuhteet hyvässä kunnossa ja kuunnella asunnon ostajien toiveita. Asiakkaan palvelupolun on oltava ehyt ja kokonaisvaltainen asiakkaan ostoharkinnasta aina takuukorjauksiin saakka. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin muutostyötiedote, asukasmuutostyön prosessikaavio sekä päivitettiin useita olemassa olevia asiakirjoja asiakasystävällisemmiksi.
Tutkimusta tehdessä eteen on tullut useita kehittämisajatuksia asukasmuutostyöprosessin ja asiakaspolun parantamiseksi. Näiden jatkotyöstäminen on jo osittain aloitettu Peab Oy:llä kaikkien yksiköiden kesken. Tämä opinnäytetyö antaa jatkossa ajatuksia asukasmuutostyöprosessin kehittämiselle Peab Oy:llä. Lopussa on kehitysideoita muutostöiden jatkoa ajatellen. Näistä mainittakoon mm. muuttotarkastuksen tekeminen Congrid-ohjelman avulla, valmiiksi hinnoiteltujen lisä- ja muutostöiden laatiminen sekä sisustuskonseptien luominen. Asukasmuutostyöprosessia ja asiakaspolkua tulee kehittää jatkuvasti, sillä tyytyväiset asiakkaat takaavat jatkossakin liiketoiminnan hyvän kasvun.
Tavoitteen saavuttamiseksi aihetta lähestyttiin kirjallisuuden avulla, jossa tarkasteltiin asiakaspalvelua ja lisä- ja muutostöitä. Aihetta lähestyttiin myös nykyisen asukasmuutostyöprosessin kuvaamisella. Tutkimuksen empiirinen tarkastelu tehtiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus sisälsi rakennuskonserni Peab Oy:n asukasmuutostöiden tämänhetkisen analyysin. Tutkimus toteutettiin keräämällä palautetta aiemmista toimintatavoista, jotka ovat olleet käytössä Peab Oy:n muiden yksiköiden asiakaspalveluinsinööreillä. Havaintojen perusteella saatiin selville asukasmuutostyöprosessiin ja asiakaspalveluun liittyviä ongelmakohtia.
Asukasmuutostöiden hallinnoiminen on erittäin iso osa asiakaspalvelua. Työn tekeminen vaatii tekijältään asiakaspalvelualttiutta. On ensiarvoisen tärkeää pitää asiakassuhteet hyvässä kunnossa ja kuunnella asunnon ostajien toiveita. Asiakkaan palvelupolun on oltava ehyt ja kokonaisvaltainen asiakkaan ostoharkinnasta aina takuukorjauksiin saakka. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin muutostyötiedote, asukasmuutostyön prosessikaavio sekä päivitettiin useita olemassa olevia asiakirjoja asiakasystävällisemmiksi.
Tutkimusta tehdessä eteen on tullut useita kehittämisajatuksia asukasmuutostyöprosessin ja asiakaspolun parantamiseksi. Näiden jatkotyöstäminen on jo osittain aloitettu Peab Oy:llä kaikkien yksiköiden kesken. Tämä opinnäytetyö antaa jatkossa ajatuksia asukasmuutostyöprosessin kehittämiselle Peab Oy:llä. Lopussa on kehitysideoita muutostöiden jatkoa ajatellen. Näistä mainittakoon mm. muuttotarkastuksen tekeminen Congrid-ohjelman avulla, valmiiksi hinnoiteltujen lisä- ja muutostöiden laatiminen sekä sisustuskonseptien luominen. Asukasmuutostyöprosessia ja asiakaspolkua tulee kehittää jatkuvasti, sillä tyytyväiset asiakkaat takaavat jatkossakin liiketoiminnan hyvän kasvun.