Niin mikä CD? : musiikkikirjastot tulevaisuudessa
Taara, Riitta (2017)
Taara, Riitta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120534
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liittyy musiikkikirjastojen palveluiden ja toiminnan kehittämiseen sekä kirjastoon vaikuttaviin musiikkialan muutostrendeihin. Aihe on ajankohtainen, sillä kokoelmapainotteisten musiikkikirjastojen on vaikea kilpailla ylivertaisten verkkopalveluiden kanssa.
Opinnäytetyössä pyritään löytämään kehittämistyön teoriaa tutkimalla musiikkikirjastoille soveltuvia palveluiden ja toiminnan kehittämisen työkaluja. Tavoitteena on myös selvittää, mitä musiikkikirjastojen palvelu- ja toimintamalleja Suomessa ja ulkomailla on toteutettu sekä vertailla tuloksia benchmarking-menetelmällä. Lisäksi analysoidaan asiakastarvekartoitusta varten toteutettujen teemahaastattelujen tuloksia ja pohditaan niissä esiin nousseita musiikkialan trendejä musiikkikirjastojen näkökulmasta.
Kehittämistyön lähestymistavoista etenkin tapaustutkimukset, innovointi ja ennakointi sopivat hyvin musiikkikirjastojen käyttöön. Kyselyt, haastattelut ja yhteisölliset ideointimenetelmät ovat puolestaan hyödyllisiä menetelmiä palveluiden ja toiminnan kehittämisessä.
Benchmarkingin tuloksista nousi esiin menestyviä palvelukonsepteja niin Suomesta kuin ulkomailta. Suurimmat erot suomalaisten ja ulkomaalaisten musiikkikirjastopalveluiden välillä olivat e-palveluiden, sosiaalisen toiminnan, yhteisöllisyyden ja sosiaalisen median korostuminen ulkomailla sekä musiikkikirjastojen omatoimisuus, erilaisten palvelumallien yhdistäminen ja pitkälle kehittynyt tietopalvelu Suomessa.
Teemahaastatteluissa saatiin selvyyttä musiikkialan toimijoiden asiakastarpeista ja yhteistyötoiveista sekä musiikkialalla vallitsevista muutostrendeistä, kuten klassisen musiikin jalkautumisesta ulos konserttisaleista ja vähimmän vaivan periaatteen näkymisestä musiikin kulutuksessa. Lisäksi haastatteluista kävi ilmi, että musiikkikirjastojen palveluiden ja toiminnan markkinointi on hyvin puutteellista.
Opinnäytetyössä pyritään löytämään kehittämistyön teoriaa tutkimalla musiikkikirjastoille soveltuvia palveluiden ja toiminnan kehittämisen työkaluja. Tavoitteena on myös selvittää, mitä musiikkikirjastojen palvelu- ja toimintamalleja Suomessa ja ulkomailla on toteutettu sekä vertailla tuloksia benchmarking-menetelmällä. Lisäksi analysoidaan asiakastarvekartoitusta varten toteutettujen teemahaastattelujen tuloksia ja pohditaan niissä esiin nousseita musiikkialan trendejä musiikkikirjastojen näkökulmasta.
Kehittämistyön lähestymistavoista etenkin tapaustutkimukset, innovointi ja ennakointi sopivat hyvin musiikkikirjastojen käyttöön. Kyselyt, haastattelut ja yhteisölliset ideointimenetelmät ovat puolestaan hyödyllisiä menetelmiä palveluiden ja toiminnan kehittämisessä.
Benchmarkingin tuloksista nousi esiin menestyviä palvelukonsepteja niin Suomesta kuin ulkomailta. Suurimmat erot suomalaisten ja ulkomaalaisten musiikkikirjastopalveluiden välillä olivat e-palveluiden, sosiaalisen toiminnan, yhteisöllisyyden ja sosiaalisen median korostuminen ulkomailla sekä musiikkikirjastojen omatoimisuus, erilaisten palvelumallien yhdistäminen ja pitkälle kehittynyt tietopalvelu Suomessa.
Teemahaastatteluissa saatiin selvyyttä musiikkialan toimijoiden asiakastarpeista ja yhteistyötoiveista sekä musiikkialalla vallitsevista muutostrendeistä, kuten klassisen musiikin jalkautumisesta ulos konserttisaleista ja vähimmän vaivan periaatteen näkymisestä musiikin kulutuksessa. Lisäksi haastatteluista kävi ilmi, että musiikkikirjastojen palveluiden ja toiminnan markkinointi on hyvin puutteellista.