ASIAKASPALAUTEKYSELYN KEHITTÄMINEN SÄHKÖISEKSI LASTEN- JA NUORTENKOTI KIMPPA OY:LLE
Kinnunen-Tolonen, Hanna; Kerman, Eija; Mäkäräinen, Virpi (2017)
Kinnunen-Tolonen, Hanna
Kerman, Eija
Mäkäräinen, Virpi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618196
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kerman, Eija; Kinnunen-Tolonen, Hanna & Mäkäräinen, Virpi. Asiakaspalau-tekyselyn kehittäminen sähköiseksi Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa Oy:lle. Pieksämäki, syksy 2017. 51 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, mielenterveys- ja päihdetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutet-tiin yhteistyössä Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa Oy:n kanssa. Lasten- ja Nuor-tenkoti Kimppa on yksityinen kainuulainen lastensuojeluyksikkö, joka sijaitsee Paltamon Melalahdessa. Tarkoituksena oli tuottaa sähköinen asiakaspalaute-kyselylomake sosiaalityöntekijöille, huoltajille ja lapsille. Tavoitteena oli tuoda sähköinen asiakaspalautekyselylomake pysyvästi käyttöön Lasten- ja Nuorten-koti Kimpan laadunhallintaan ja lapsen kokonaisvaltaista hoitoa, huolenpitoa ja tukemista varten. Asiakaspalautekyselyn tavoitteena on tuoda tietoa ja pa-lautetta Kimpan toiminnasta ja mahdollista kehittämiskohdista asiakkaiden nä-kökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: toiminnallisesta osasta ja opinnäyte-työn raportista. Toiminnalliseen osaan kuului sähköisten asiakaspalauteky-selylomakkeiden suunnittelu, testaus ja toteutus. Suunnittelussa apuna ja työ-elämälähtöisyyttä tukemassa olivat tiivis yhteistyö Lasten- ja Nuortenkoti Kim-pan työntekijöiden sekä sosiaalityöntekijöiden kanssa. Kysely lähetettiin testi-kyselynä toukokuussa 2017 neljälletoista sosiaalityöntekijälle, jotka tekevät Kimpan kanssa yhteistyötä. Testikysely lähetettiin sähköpostilla, saatekirjeen kera, ja se toteutettiin Easy Feedback -palautesovelluksella, jonka saimme käyttöön työelämäyhteistyökumppanilta. Testikyselyssä pyydettiin antamaan myös palautetta kyselystä, jotta sitä voitaisiin kehittää paremmaksi. Testiky-selyyn saimme seitsemän vastausta ja niissä oli kehittämisehdotuksia.
Kehitimme asiakaspalautekyselyä testikyselyn palautteen sekä Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilökunnalta saamamme palautteen perusteella. Loimme valmiit asiakaspalautekyselyt testikyselyn aihealueiden pohjalta sosi-aalityöntekijöille, huoltajille sekä lapsille Easy Feedback -palautesovelluksella. Sähköiset asiakaspalautekyselylomakkeet otettiin käyttöön Lasten- ja Nuorten-koti Kimppa Oy:ssä syksyllä 2017.
Avainsanat: toiminnallinen opinnäytetyö, asiakaspalautekysely, lastensuojelu, sijaishuolto, laadunhallinta, Easy Feedback
Kerman, Eija; Kinnunen-Tolonen, Hanna & Mäkäräinen, Virpi. Asiakaspalau-tekyselyn kehittäminen sähköiseksi Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa Oy:lle. Pieksämäki, syksy 2017. 51 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, mielenterveys- ja päihdetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutet-tiin yhteistyössä Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa Oy:n kanssa. Lasten- ja Nuor-tenkoti Kimppa on yksityinen kainuulainen lastensuojeluyksikkö, joka sijaitsee Paltamon Melalahdessa. Tarkoituksena oli tuottaa sähköinen asiakaspalaute-kyselylomake sosiaalityöntekijöille, huoltajille ja lapsille. Tavoitteena oli tuoda sähköinen asiakaspalautekyselylomake pysyvästi käyttöön Lasten- ja Nuorten-koti Kimpan laadunhallintaan ja lapsen kokonaisvaltaista hoitoa, huolenpitoa ja tukemista varten. Asiakaspalautekyselyn tavoitteena on tuoda tietoa ja pa-lautetta Kimpan toiminnasta ja mahdollista kehittämiskohdista asiakkaiden nä-kökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: toiminnallisesta osasta ja opinnäyte-työn raportista. Toiminnalliseen osaan kuului sähköisten asiakaspalauteky-selylomakkeiden suunnittelu, testaus ja toteutus. Suunnittelussa apuna ja työ-elämälähtöisyyttä tukemassa olivat tiivis yhteistyö Lasten- ja Nuortenkoti Kim-pan työntekijöiden sekä sosiaalityöntekijöiden kanssa. Kysely lähetettiin testi-kyselynä toukokuussa 2017 neljälletoista sosiaalityöntekijälle, jotka tekevät Kimpan kanssa yhteistyötä. Testikysely lähetettiin sähköpostilla, saatekirjeen kera, ja se toteutettiin Easy Feedback -palautesovelluksella, jonka saimme käyttöön työelämäyhteistyökumppanilta. Testikyselyssä pyydettiin antamaan myös palautetta kyselystä, jotta sitä voitaisiin kehittää paremmaksi. Testiky-selyyn saimme seitsemän vastausta ja niissä oli kehittämisehdotuksia.
Kehitimme asiakaspalautekyselyä testikyselyn palautteen sekä Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilökunnalta saamamme palautteen perusteella. Loimme valmiit asiakaspalautekyselyt testikyselyn aihealueiden pohjalta sosi-aalityöntekijöille, huoltajille sekä lapsille Easy Feedback -palautesovelluksella. Sähköiset asiakaspalautekyselylomakkeet otettiin käyttöön Lasten- ja Nuorten-koti Kimppa Oy:ssä syksyllä 2017.
Avainsanat: toiminnallinen opinnäytetyö, asiakaspalautekysely, lastensuojelu, sijaishuolto, laadunhallinta, Easy Feedback