Silta kirkon aarteisiin : Kirkkoseikkailukerho esikoululaisille
Kangastie, Jessica (2017)
Kangastie, Jessica
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920395
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli valmistaa materiaalipaketti esikouluikäisten lasten kirkkoseikkailukerhoon. Opinnäytetyöni hankkeistajana toimi Tyrnävän seurakunta, ja kerhon testiryhmänä toimi Tyrnävän kunnan Kirkkomännikön esikoulun luokka 0B. Esikouluryhmä osallistui toteuttamaani kirkkoseikkailukerhoon kolme kertaa alkuvuoden 2017 aikana.
Opinnäytetyössäni oli kolme kehittämistehtävää 1. Miten kirkkoseikkailu tukee esikouluikäisen hengellistä kasvua, 2. Millaiset asiat kirkkoseikkailussa kiinnostavat esikouluikäistä ja 3. Miten kirkkoseikkailu palvelee työalojen välisessä taitekohdassa olevaa ikäryhmää?
Teoriaosuudessa käsittelin kirkkopedagogiikkaa, seikkailukasvatuksen eri ulottuvuuksia, esiopetusta sekä varhaiskasvatusta kunnan ja seurakunnan toteuttamana.
Kirkkoseikkailukerhon materiaali koostuu kymmenestä kerhokerrasta, jotka käsittelevät kirkkovuoden tärkeimpiä pyhäpäiviä. Kerhokertoja voidaan käyttää monipuolisesti, ja se on muokattavissa eri ikäryhmille sopivaksi.
Kirkkoseikkailukerho toteutui suunnitelmien mukaan, ja palaute kerhosta oli positiivinen. Laatimani materiaali koettiin esikouluikäisille sopivaksi, ja kirkkoseikkailu toimintamuotona toimi hyvänä yhteistyökanavana esikoulun ja seurakunnan varhaiskasvatuksen välillä.
Opinnäytetyössäni oli kolme kehittämistehtävää 1. Miten kirkkoseikkailu tukee esikouluikäisen hengellistä kasvua, 2. Millaiset asiat kirkkoseikkailussa kiinnostavat esikouluikäistä ja 3. Miten kirkkoseikkailu palvelee työalojen välisessä taitekohdassa olevaa ikäryhmää?
Teoriaosuudessa käsittelin kirkkopedagogiikkaa, seikkailukasvatuksen eri ulottuvuuksia, esiopetusta sekä varhaiskasvatusta kunnan ja seurakunnan toteuttamana.
Kirkkoseikkailukerhon materiaali koostuu kymmenestä kerhokerrasta, jotka käsittelevät kirkkovuoden tärkeimpiä pyhäpäiviä. Kerhokertoja voidaan käyttää monipuolisesti, ja se on muokattavissa eri ikäryhmille sopivaksi.
Kirkkoseikkailukerho toteutui suunnitelmien mukaan, ja palaute kerhosta oli positiivinen. Laatimani materiaali koettiin esikouluikäisille sopivaksi, ja kirkkoseikkailu toimintamuotona toimi hyvänä yhteistyökanavana esikoulun ja seurakunnan varhaiskasvatuksen välillä.