Laadunhallinta lentoteknisessä huolto-organisaatiossa
Manula, Tapani (2010)
Manula, Tapani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108693
Tiivistelmä
Laadunhallinta on käsitteenä erittäin laaja. Siihen voidaan laskea mukaan organisaatiorakenteen, prosessien ja resurssien muodostama kokonaisuus ja kaiken tämän tuloksellinen johtaminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille aivan perusasioista alkaen niitä osatekijöitä, jotka kuuluvat laadunhallintajärjestelmään. Aihetta lähestyttiin puolustusvoimien lentoteknisen huolto-organisaation näkökulmasta. Kyseessä on siis varsin suuren organisaation ja erittäin vahvasti ohjeistetun toimialan viitekehys. Sekä siviili- että sotilasilmailussa laadulla ja sen kehittämisellä on ollut aina merkittävä rooli jo pelkästään lentoturvallisuuden vuoksi.
Tämä opinnäytetyö perustui kokonaisuudessaan kirjallisuustutkimukseen, koulutustapahtumiin, kokouksiin ja keskusteluihin sekä tekijän omiin kokemuksiin Puolustusvoimien helikopterihuolto-organisaation virassa. Laatujärjestelmistä sekä niihin liittyvistä osatekijöistä löytyy lähdemateriaalia runsaasti. Opinnäytetyön laatimisessa pyrittiin pitäytymään vakuuttavissa kotimaisissa ja ulkomaisissa lähteissä.
Merkittävimmät asiakokonaisuudet tässä opinnäytetyössä ovat laadunhallinnan periaatteiden vertailu siviilistandardien ja sotilasilmailumääräysten välillä sekä prosessimaisen toimintamallin tarkastelu ja sen soveltaminen erääseen työyksikköön. Lisäksi pohdittiin arvoja, koska arvojen voidaan katsoa olevan käyttäytymistä ohjaavia tekijöitä ja toisaalta ohjeiden sekä määräysten olevan käyttäytymissääntöjä. Organisaation menestymisen ja laadun tekemisen alkulähteenä on kuitenkin yksilön arvomaailma ja siihen pohjautuva toimiminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille aivan perusasioista alkaen niitä osatekijöitä, jotka kuuluvat laadunhallintajärjestelmään. Aihetta lähestyttiin puolustusvoimien lentoteknisen huolto-organisaation näkökulmasta. Kyseessä on siis varsin suuren organisaation ja erittäin vahvasti ohjeistetun toimialan viitekehys. Sekä siviili- että sotilasilmailussa laadulla ja sen kehittämisellä on ollut aina merkittävä rooli jo pelkästään lentoturvallisuuden vuoksi.
Tämä opinnäytetyö perustui kokonaisuudessaan kirjallisuustutkimukseen, koulutustapahtumiin, kokouksiin ja keskusteluihin sekä tekijän omiin kokemuksiin Puolustusvoimien helikopterihuolto-organisaation virassa. Laatujärjestelmistä sekä niihin liittyvistä osatekijöistä löytyy lähdemateriaalia runsaasti. Opinnäytetyön laatimisessa pyrittiin pitäytymään vakuuttavissa kotimaisissa ja ulkomaisissa lähteissä.
Merkittävimmät asiakokonaisuudet tässä opinnäytetyössä ovat laadunhallinnan periaatteiden vertailu siviilistandardien ja sotilasilmailumääräysten välillä sekä prosessimaisen toimintamallin tarkastelu ja sen soveltaminen erääseen työyksikköön. Lisäksi pohdittiin arvoja, koska arvojen voidaan katsoa olevan käyttäytymistä ohjaavia tekijöitä ja toisaalta ohjeiden sekä määräysten olevan käyttäytymissääntöjä. Organisaation menestymisen ja laadun tekemisen alkulähteenä on kuitenkin yksilön arvomaailma ja siihen pohjautuva toimiminen.