Radikaalien innovaatiomahdollisuuksien markkinointi puutuote- ja teknologiateollisuudelle
Ohvanainen, Jukka (2010)
Ohvanainen, Jukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108577
Tiivistelmä
Ilvolankoski Oy markkinoi parhaillaan kehittämäänsä radikaalia Solidiwood®-innovaatiomahdollisuutta ensisijaisesti suomalaiselle puutuoteteollisuudelle ja toissijaisesti teknologiateollisuudelle sekä julkisen sektorin eri toimijoille. Kyseessä on ra-dikaali teknologia erityisesti sahatavaran jatkojalosteiden tuottamiseen. Ilvolankoski Oy:n tavoitteena on saada markkinointinsa kohteet kiinnostumaan tästä teknologiasta ja lähtemään mukaan sen teolliseen käyttöönsaantiin tarvittavaan yhteishankkeeseen.
Tämän työn tarkoituksena oli saada laadullisen markkinointitutkimuksen avulla pa-rempi käsitys Ilvolankoski Oy:n markkinoinnin kohderyhmien käytännöistä, rooleista, toimintatavoista ja suhtautumisesta radikaaleissa innovaatiomahdollisuuksissa ja niihin liittyvissä teollisoikeuksissa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla 16:ta aiheeseen liittyvää eri alan asiantuntijaa. Tutkimuksen pääpaino oli puutuoteteollisuudessa, joten kone- ja laitevalmistajia koskevat tulokset eivät välttämättä edusta koko toimialaa.
Tutkimuksen avulla saatiin syvällisempi kuva Ilvolankoski Oy:n markkinoinnin koh-deryhmistä. Täten markkinointiviestintää pystytään tehostamaan. Ilvolankoski Oy jou-tuu markkinoinnissaan kohtaamaan monia ongelmia ja haasteita. Niistä vaikeimpia ovat Solidiwood®-teknologiaan oleellisesti liittyvän ”profiloivan 2–3D-puristimen” prototyypin puute sekä se, ettei puutuoteteollisuudessa ole perinteisesti panostettu radikaaleihin innovaatioihin.
Solidiwood®-innovaatiomahdollisuuteen liittyvää markkinointia tulee jatkossa pystyä räätälöimään kullekin kohteelle erikseen niin, että sillä osutaan tarkemmin juuri kyseisen kohteen strategiaan ja tarpeisiin. Käytettyjen argumenttien ja todisteiden on perus-tuttava konkreettisiin faktoihin ja teknologian ohella entistä enemmän myös taloudel-lisiin perusteisiin. Ilvolankoski Oy:n tapauksessa tehokkaita markkinointiviestinnän keinoja ovat henkilökohtainen viestintä ja myyntityö sekä suhdetoiminta. Markkinoinnissa käytettävien myyntilauseiden tulee vedota sekä tunteisiin että järkeen.
Tämän työn tarkoituksena oli saada laadullisen markkinointitutkimuksen avulla pa-rempi käsitys Ilvolankoski Oy:n markkinoinnin kohderyhmien käytännöistä, rooleista, toimintatavoista ja suhtautumisesta radikaaleissa innovaatiomahdollisuuksissa ja niihin liittyvissä teollisoikeuksissa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla 16:ta aiheeseen liittyvää eri alan asiantuntijaa. Tutkimuksen pääpaino oli puutuoteteollisuudessa, joten kone- ja laitevalmistajia koskevat tulokset eivät välttämättä edusta koko toimialaa.
Tutkimuksen avulla saatiin syvällisempi kuva Ilvolankoski Oy:n markkinoinnin koh-deryhmistä. Täten markkinointiviestintää pystytään tehostamaan. Ilvolankoski Oy jou-tuu markkinoinnissaan kohtaamaan monia ongelmia ja haasteita. Niistä vaikeimpia ovat Solidiwood®-teknologiaan oleellisesti liittyvän ”profiloivan 2–3D-puristimen” prototyypin puute sekä se, ettei puutuoteteollisuudessa ole perinteisesti panostettu radikaaleihin innovaatioihin.
Solidiwood®-innovaatiomahdollisuuteen liittyvää markkinointia tulee jatkossa pystyä räätälöimään kullekin kohteelle erikseen niin, että sillä osutaan tarkemmin juuri kyseisen kohteen strategiaan ja tarpeisiin. Käytettyjen argumenttien ja todisteiden on perus-tuttava konkreettisiin faktoihin ja teknologian ohella entistä enemmän myös taloudel-lisiin perusteisiin. Ilvolankoski Oy:n tapauksessa tehokkaita markkinointiviestinnän keinoja ovat henkilökohtainen viestintä ja myyntityö sekä suhdetoiminta. Markkinoinnissa käytettävien myyntilauseiden tulee vedota sekä tunteisiin että järkeen.