OSALLISUUS-PROJEKTI KLEMETTILÄN PÄIVÄKODISSA
Finne, Hanna (2017)
Finne, Hanna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720115
Tiivistelmä
Osallisuus-projekti Klemettilän päiväkodissa on projektiopinnäytetyö, jonka tilaajana toimi Vaasan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut. Projektiopinnäytetyön käytännön osuudet eli interventiot toteutettiin Klemettilän päiväkodin Oravat-ryhmän 3–5-vuotiaiden lasten, heidän huoltajiensa ja ryhmän henkilökunnan kanssa. Käytännön osuus muodostui 13 interventiosta, joista kahdeksassa mukana oli lapset, neljässä lasten huoltajat ja henkilöstölle oli suunnattu yksi interventio. Lisäksi henkilöstö osallistui lapsille suunnattuihin interventioihin.
Osallisuus-projektin Klemettilän päiväkodissa tarkoituksena oli vahvistaa lapsilähtöisyyttä ja osallisuutta varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä, tässä tapauksessa Klemettilän päiväkodissa. Lasten osallisuutta vahvistettiin erillisellä retkiprojektilla, jossa lapset olivat aktiivisesti suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa Oravat-ryhmän lasten ja henkilöstön voimin toteutettua retkeä. Osa retkiprojektin interventioista oli suunnattu lasten huoltajille. Tällä vahvistettiin huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä. Lasten retkiprojekti toimi osana Osallisuus-projekti Klemettilän päiväkodissa toteutusta. Lisäksi Osallisuus-projektilla Klemettilän päiväkodissa tavoiteltiin päiväkodille yhteistyökumppaneita.
Osallisuus-projektin toiminnan tarkoituksena oli tuoda käytäntöön työtapoja ja -menetelmiä osallisuuden vahvistamiseksi. Työtapoja ja menetelmiä tuotiin käytäntöön interventioiden avulla. Projektin aluksi lapsia, heidän huoltajiaan ja Oravat-ryhmän henkilöstöä informoitiin tulevasta projektista. Tämän jälkeen lapset ideoivat ja suunnittelivat ryhmälle retken. Suunnittelun jälkeen retken toteutukseen hankittiin rahaa, retki toteutettiin ja projekti arvioitiin. Arviointiin osallistuivat retkiprojektin osalta lapset ja heidän huoltajansa ja koko Osallisuus-projekti Klemettilän päiväkodissa osalta Klemettilän päiväkodin henkilöstö ja opinnäytetyöntekijä itse. Arvioinnin perusteella lapset ja heidän huoltajansa kokivat retkiprojektin onnistuneeksi. Henkilöstön palautteen perusteella Osallisuus-projektissa Klemettilän päiväkodissa oli osallisuutta vahvistavia elementtejä, kuten lasten toiminnallinen palaute ja myyjäisten järjestäminen lasten kanssa, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksen arjessa.
Osallisuus-projektin Klemettilän päiväkodissa tarkoituksena oli vahvistaa lapsilähtöisyyttä ja osallisuutta varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä, tässä tapauksessa Klemettilän päiväkodissa. Lasten osallisuutta vahvistettiin erillisellä retkiprojektilla, jossa lapset olivat aktiivisesti suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa Oravat-ryhmän lasten ja henkilöstön voimin toteutettua retkeä. Osa retkiprojektin interventioista oli suunnattu lasten huoltajille. Tällä vahvistettiin huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä. Lasten retkiprojekti toimi osana Osallisuus-projekti Klemettilän päiväkodissa toteutusta. Lisäksi Osallisuus-projektilla Klemettilän päiväkodissa tavoiteltiin päiväkodille yhteistyökumppaneita.
Osallisuus-projektin toiminnan tarkoituksena oli tuoda käytäntöön työtapoja ja -menetelmiä osallisuuden vahvistamiseksi. Työtapoja ja menetelmiä tuotiin käytäntöön interventioiden avulla. Projektin aluksi lapsia, heidän huoltajiaan ja Oravat-ryhmän henkilöstöä informoitiin tulevasta projektista. Tämän jälkeen lapset ideoivat ja suunnittelivat ryhmälle retken. Suunnittelun jälkeen retken toteutukseen hankittiin rahaa, retki toteutettiin ja projekti arvioitiin. Arviointiin osallistuivat retkiprojektin osalta lapset ja heidän huoltajansa ja koko Osallisuus-projekti Klemettilän päiväkodissa osalta Klemettilän päiväkodin henkilöstö ja opinnäytetyöntekijä itse. Arvioinnin perusteella lapset ja heidän huoltajansa kokivat retkiprojektin onnistuneeksi. Henkilöstön palautteen perusteella Osallisuus-projektissa Klemettilän päiväkodissa oli osallisuutta vahvistavia elementtejä, kuten lasten toiminnallinen palaute ja myyjäisten järjestäminen lasten kanssa, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksen arjessa.