Seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa
Ekmark, Miika; Loisa, Niina; Vanhanen, Piia (2017)
Ekmark, Miika
Loisa, Niina
Vanhanen, Piia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää seksuaalikasvatuksen nykytilaa varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa seksuaalikasvatuksesta varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä yhteistyössä kahden lappeenrantalaisen päiväkodin kanssa. Yhteyshenkilönä toimi toisen päiväkodin johtaja. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat lapsen seksuaalinen kehitys, lapsille suunnattu seksuaalikasvatus, kulttuurinen moninaisuus ja seksuaalisuus varhaislapsuudessa.
Nykytilan kartoittaminen toteutettiin kahdessa keskustelutilaisuudessa, joihin osallistui päiväkotien kasvattajia eli lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Keskusteluilla haluttiin saada kerättyä kasvattajilta kokemuksia, käytäntöjä, asenteita, tunteita ja tarpeita, joita aihe herätti. Aineisto koostui osallistujien ja opinnäytetyöntekijöiden muistiinpanoista ja se käsiteltiin teemoittelemalla avainsanojen perusteella. Teemoista eniten keskustelua ja kysymyksiä herättäneet aiheet valikoituivat seksuaalikasvatusmateriaaliin. Valmis materiaali esiteltiin yhteistyöpäiväkodeissa ja siitä pyydettiin palaute.
Tieto seksuaalikasvatuksesta osoittautui tarpeelliseksi varhaiskasvatuksessa. Osallistujat, esimiehet ja muu henkilökunta kokivat materiaalin hyödylliseksi ja kertoivat saaneensa lisätietoa aiheesta. Työssään saamat ohjeistukset seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen haastateltavat kokivat vajaiksi ja epäyhtenäisiksi. Osa kasvattajista koki aiheen tarpeelliseksi varhaiskasvatuksessa, kun taas osa oli sitä mieltä, ettei seksuaalikasvatus kuulu alle kouluikäisen elämään lainkaan. Opinnäytetyömme herätti kasvattajissa lisätiedon tarvetta, joten jatkotutkimuksia kannattaisi tehdä seksuaalikasvatuksesta kulttuurisen moninaisuuden näkökulmasta.
Nykytilan kartoittaminen toteutettiin kahdessa keskustelutilaisuudessa, joihin osallistui päiväkotien kasvattajia eli lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Keskusteluilla haluttiin saada kerättyä kasvattajilta kokemuksia, käytäntöjä, asenteita, tunteita ja tarpeita, joita aihe herätti. Aineisto koostui osallistujien ja opinnäytetyöntekijöiden muistiinpanoista ja se käsiteltiin teemoittelemalla avainsanojen perusteella. Teemoista eniten keskustelua ja kysymyksiä herättäneet aiheet valikoituivat seksuaalikasvatusmateriaaliin. Valmis materiaali esiteltiin yhteistyöpäiväkodeissa ja siitä pyydettiin palaute.
Tieto seksuaalikasvatuksesta osoittautui tarpeelliseksi varhaiskasvatuksessa. Osallistujat, esimiehet ja muu henkilökunta kokivat materiaalin hyödylliseksi ja kertoivat saaneensa lisätietoa aiheesta. Työssään saamat ohjeistukset seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen haastateltavat kokivat vajaiksi ja epäyhtenäisiksi. Osa kasvattajista koki aiheen tarpeelliseksi varhaiskasvatuksessa, kun taas osa oli sitä mieltä, ettei seksuaalikasvatus kuulu alle kouluikäisen elämään lainkaan. Opinnäytetyömme herätti kasvattajissa lisätiedon tarvetta, joten jatkotutkimuksia kannattaisi tehdä seksuaalikasvatuksesta kulttuurisen moninaisuuden näkökulmasta.