Autismikirjon lapsi varhaiskasvatuksessa henkilökunnan tuen ja tiedon tarve
Henttonen, Kaisa; Haikala, Eija; Rosenholm, Mareena (2017)
Henttonen, Kaisa
Haikala, Eija
Rosenholm, Mareena
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718448
Tiivistelmä
Yhä useammin päiväkodin työntekijä kohtaa päivittäisessä työssään autismikirjon lapsia sekä lapsia, joilla on autismikirjoon viittaavia piirteitä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaista tukea ja tietoa päiväkotien henkilökunta kokee tarvitsevansa työskennellessään autismikirjon lasten kanssa sekä lasten kanssa, joilla on autismikirjoon viittaavia piirteitä.
Tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa, miten ja millaisena päiväkotien työntekijät kokevat työskentelynsä autismikirjon lasten ja heidän perheidensä parissa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin päiväkotien työntekijöitä autismikirjon lasten parissa työskentelystä. Tutkimuksemme tulokset toimitettiin Autismi- ja aspergerliitto ry:lle heidän myöhemmin tuotettavaa ensiopastaan varten.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Autismi- ja aspergerliitto ry. Tutkimusaineistot kerättiin toukokuussa 2017 Etelä-Karjalan alueella sijaitsevista päiväkodeista. Kyselytutkimus lähetettiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella Etelä-Karjalan alueen päiväkoteihin. Haastattelu/kyselyrungon avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelumenetelmällä. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tulosten perusteella vastaajista kaikki tiesivät, mitä autismikirjon häiriö tarkoittaa. Vastaajat olivat myös työskennelleet lapsen kanssa, joka käyttäytyy ja toimii autismikirjon häiriölle tyypillisin piirtein. Lähes kaikki vastaajista kokivat tarvitsevansa neuvoja ja ohjeita haastaviin tilanteisiin päiväkodin arjessa, he kaipasivat myös lisää tietoa autismikirjon lapsen kanssa käytetyistä menetelmistä.
Tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa, miten ja millaisena päiväkotien työntekijät kokevat työskentelynsä autismikirjon lasten ja heidän perheidensä parissa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin päiväkotien työntekijöitä autismikirjon lasten parissa työskentelystä. Tutkimuksemme tulokset toimitettiin Autismi- ja aspergerliitto ry:lle heidän myöhemmin tuotettavaa ensiopastaan varten.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Autismi- ja aspergerliitto ry. Tutkimusaineistot kerättiin toukokuussa 2017 Etelä-Karjalan alueella sijaitsevista päiväkodeista. Kyselytutkimus lähetettiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella Etelä-Karjalan alueen päiväkoteihin. Haastattelu/kyselyrungon avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelumenetelmällä. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tulosten perusteella vastaajista kaikki tiesivät, mitä autismikirjon häiriö tarkoittaa. Vastaajat olivat myös työskennelleet lapsen kanssa, joka käyttäytyy ja toimii autismikirjon häiriölle tyypillisin piirtein. Lähes kaikki vastaajista kokivat tarvitsevansa neuvoja ja ohjeita haastaviin tilanteisiin päiväkodin arjessa, he kaipasivat myös lisää tietoa autismikirjon lapsen kanssa käytetyistä menetelmistä.