Asiakaspalvelubotin toteus
Kalliola, Tuomas (2017)
Kalliola, Tuomas
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620024
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee prototyyppi-chatbotin toteuttamista, jolla mahdollistetaan tuotehaut Shopify-verkkokauppa-alustalle luonnollista kieltä käyttäen. Toteutuksesta laadittiin kaksi eri versiota, joista toinen mahdollistaa tuotehaut suomeksi ja toinen englanniksi. Lisäksi prototyypin ohessa luotiin testiverkkokauppa Shopify-alustalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko prototyyppi mahdollista toteuttaa tehtävään valituilla työkaluilla ja tarkastella, kuinka kattava hakutoiminto opinnäytetyön aikana olisi mahdollista toteuttaa. Prototyypin chatbot rakennettiin Microsoftin Bot Frameworkilla ja luonnollisen kielen ymmärtämisen lisääminen toteutettiin Microsoftin LUIS-palvelulla sekä Wit.ai-palvelulla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin eroja luonnollisen kielen ymmärtämisen lisäämisessä suomen ja englannin kielen välillä kyseisten työkalujen osalta.
Teoreettinen viitekehys antaa lukijalle yleiskuvan tekoälystä asiakaspalvelun tukena, chatboteista sekä luonnollisen kielen käsittelystä. Prototyypin toteutus kuvataan aiheisiin tutustuvan opiskelijan näkökulmasta, ja se soveltuu näin kaikille chatbotien kehittämisestä ja niiden luonnollisen kielen ymmärtämisen lisäämisestä kiinnostuneille.
Prototyyppi saatiin opinnäytetyön aikana toteutettua siihen valituilla työkaluilla. Toimeksiantaja hyväksyi prototyypin ja ilmoitti sen täyttävän sille asetetut vaatimukset sekä odotukset. Suomen ja englannin kielen ymmärtämisen lisäämisessä valituilla työkaluilla löydetään useampia pieniä eroja. Erityisesti suomen kielen kohdalla havaitaan tarve työkalulle, jonka avulla sanoista voidaan karsia sijamuotoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko prototyyppi mahdollista toteuttaa tehtävään valituilla työkaluilla ja tarkastella, kuinka kattava hakutoiminto opinnäytetyön aikana olisi mahdollista toteuttaa. Prototyypin chatbot rakennettiin Microsoftin Bot Frameworkilla ja luonnollisen kielen ymmärtämisen lisääminen toteutettiin Microsoftin LUIS-palvelulla sekä Wit.ai-palvelulla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin eroja luonnollisen kielen ymmärtämisen lisäämisessä suomen ja englannin kielen välillä kyseisten työkalujen osalta.
Teoreettinen viitekehys antaa lukijalle yleiskuvan tekoälystä asiakaspalvelun tukena, chatboteista sekä luonnollisen kielen käsittelystä. Prototyypin toteutus kuvataan aiheisiin tutustuvan opiskelijan näkökulmasta, ja se soveltuu näin kaikille chatbotien kehittämisestä ja niiden luonnollisen kielen ymmärtämisen lisäämisestä kiinnostuneille.
Prototyyppi saatiin opinnäytetyön aikana toteutettua siihen valituilla työkaluilla. Toimeksiantaja hyväksyi prototyypin ja ilmoitti sen täyttävän sille asetetut vaatimukset sekä odotukset. Suomen ja englannin kielen ymmärtämisen lisäämisessä valituilla työkaluilla löydetään useampia pieniä eroja. Erityisesti suomen kielen kohdalla havaitaan tarve työkalulle, jonka avulla sanoista voidaan karsia sijamuotoja.