Kundlojalitet mot åländska frisörsalonger
Gustafsson, Elin; Andersson, Anna (2017)
Gustafsson, Elin
Andersson, Anna
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519933
Tiivistelmä
Eftersom det finns många frisörsalonger på Åland är viktigt för frisörer att öka sin förståelse om relationen till kunden för att vara lönsamma och kunna locka till sig kunder.
Syftet med denna undersökning var att ta reda på om det finns kundlojalitet mot frisörsalonger på Åland, vad detta beror på och att resultatet skulle kunna användas som konkurrensfördel gentemot andra frisörsalonger.
Vi använde oss av en kvantitativ metod och skapade en webbenkät med google formulär och analyserade svaren med google kalkylark. Slutsatsen är att majoriteten är lojala och alltid går till samma salong för att de varit nöjda förut. Faktorer som påverkar kundlojaliteten är expertis i yrket, öppettider, frisören kommer med idéer och trevligt bemötande. Because there are many hairdressing salons on Åland, it is important for hairdressers too increase their understanding of the relationship with the customer in order to be profitable and to attract customers.
The purpose of this survey was to find out if there is customer loyalty to hairdressing salons on Åland, what this depends on and whether the result could be used as a competitive advantage over other hairdressing salons.
We used a quantitative method and created a web quote with Google Forms and analyzed the answers with Google spreadsheets. The conclusion is that the majority are loyal and always go to the same salon because they were satisfied before. Factors that affect customer loyalty are expertise, opening hours, and whether hairdresser provides ideas and nice treatment.
Syftet med denna undersökning var att ta reda på om det finns kundlojalitet mot frisörsalonger på Åland, vad detta beror på och att resultatet skulle kunna användas som konkurrensfördel gentemot andra frisörsalonger.
Vi använde oss av en kvantitativ metod och skapade en webbenkät med google formulär och analyserade svaren med google kalkylark. Slutsatsen är att majoriteten är lojala och alltid går till samma salong för att de varit nöjda förut. Faktorer som påverkar kundlojaliteten är expertis i yrket, öppettider, frisören kommer med idéer och trevligt bemötande.
The purpose of this survey was to find out if there is customer loyalty to hairdressing salons on Åland, what this depends on and whether the result could be used as a competitive advantage over other hairdressing salons.
We used a quantitative method and created a web quote with Google Forms and analyzed the answers with Google spreadsheets. The conclusion is that the majority are loyal and always go to the same salon because they were satisfied before. Factors that affect customer loyalty are expertise, opening hours, and whether hairdresser provides ideas and nice treatment.