Lapsille suunnattujen digitaalisten terveyspelien ominaisuudet ja digitaalisten pelien vaikutus lapsipotilaan leikkauspelkoon : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Jansson, Maija-Leena; Järvinen, Otto (2017)
Jansson, Maija-Leena
Järvinen, Otto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus ominaisuuksista, jotka saavat lapset kiinnostumaan digitaalisista terveyspeleistä sekä digitaalisten pelien vaikutuksista lapsipotilaiden leikkauspelkoon. Tehtävänä oli selvittää millaisia ominaisuuksia lapset haluavat digitaalisilta terveyspeleiltä ja kuinka digitaaliset pelit vaikuttavat lapsipotilaan leikkauspelkoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa lasten haluamista ominaisuuksista digitaalisissa terveyspeleissä ja digitaalisten pelien vaikutuksista lapsipotilaiden leikkauspelkoon. Tavoitteena oli myös tiedon hyödyntäminen digitaalisten terveyspelien kehittämisessä lapsipotilaille.
Tiedonhaku tuotti yhteensä seitsemän tulosta. Opinnäytetyön materiaali analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin tavoitteena oli löytää aineistosta lasten kuvailevia kiinnostusta lisääviä ominaisuuksia digitaalisia pelejä kohtaan ja digitaalisten pelien vaikutuksia lapsipotilaan leikkauspelkoon.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena voidaan todeta, että monipuolinen peliympäristö, henkilökohtainen pelihahmo ja monipuoliset peliosiot lisäisivät lasten kiinnostusta digitaalisia terveyspelejä kohtaan. Sopivalla vaikeustasolla pystytään vaikuttamaan digitaalisen terveyspelin soveltuvuuteen eri ikäisille lapsille. Toteuttaminen nykyaikaisella tekniikalla oli lapsille tärkeä ominaisuus, joka saa heidät kiinnostumaan digitaalisista terveyspeleistä. Digitaaliset pelit ovat myös toimiva keino lapsipotilaiden leikkauspelon lievittämiseen.
Lapset osasivat kertoa konkreettisesti, millaiset ominaisuudet lisäävät heidän kiinnostustaan digitaalisia terveyspelejä kohtaan. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää lapsipotilaiden digitaalisten terveyspelien kehittämisessä. Lasten kiinnostusta lisäävistä ominaisuuksista digitaalisiin terveyspeleihin on vähän tutkimustietoa. Kehittämisehdotuksena esitetään aiheiden tutkimista lisää ja tutkimustietojen pohjalta kehittää digitaalinen terveyspeli lapsipotilaiden leikkauspelon lievittämiseen.
Tiedonhaku tuotti yhteensä seitsemän tulosta. Opinnäytetyön materiaali analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin tavoitteena oli löytää aineistosta lasten kuvailevia kiinnostusta lisääviä ominaisuuksia digitaalisia pelejä kohtaan ja digitaalisten pelien vaikutuksia lapsipotilaan leikkauspelkoon.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena voidaan todeta, että monipuolinen peliympäristö, henkilökohtainen pelihahmo ja monipuoliset peliosiot lisäisivät lasten kiinnostusta digitaalisia terveyspelejä kohtaan. Sopivalla vaikeustasolla pystytään vaikuttamaan digitaalisen terveyspelin soveltuvuuteen eri ikäisille lapsille. Toteuttaminen nykyaikaisella tekniikalla oli lapsille tärkeä ominaisuus, joka saa heidät kiinnostumaan digitaalisista terveyspeleistä. Digitaaliset pelit ovat myös toimiva keino lapsipotilaiden leikkauspelon lievittämiseen.
Lapset osasivat kertoa konkreettisesti, millaiset ominaisuudet lisäävät heidän kiinnostustaan digitaalisia terveyspelejä kohtaan. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää lapsipotilaiden digitaalisten terveyspelien kehittämisessä. Lasten kiinnostusta lisäävistä ominaisuuksista digitaalisiin terveyspeleihin on vähän tutkimustietoa. Kehittämisehdotuksena esitetään aiheiden tutkimista lisää ja tutkimustietojen pohjalta kehittää digitaalinen terveyspeli lapsipotilaiden leikkauspelon lievittämiseen.