Moniteknologiajärjestelmien elinkaaripalveluiden tuotteistaminen : Asiakkaana Puolustusvoimat
Korhonen, Markku (2017)
Korhonen, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419570
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyritysten ja sen kumppanien elinkaaripalvelujen tarjontaa siten, että tarjonta käsittäisi kaikki asiakkaan tarvitsemat palvelut. Työn lopputuloksena esitetään kohdeyrityksissä käyttöön otettu elinkaaripalveluiden määrittely sekä toimintatapamalli elinkaaripalveluiden sisällön ja laadun edelleen kehittämiseksi. Toimintatapamalli on geneerinen, ja se on sovellettavissa palveluliiketoiminnan kehittämiseen muissakin B2B-ympäristössä toimivissa yrityksissä.
Sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskykyjen ylläpitäminen ja järjestelmien elinkaaren hallinta ovat Suomen turvallisuuden kannalta keskeisiä toimintoja. Elinkaaripalveluiden tuottaminen on myös merkittävää liiketoimintaa, jonka tuloksellinen toteuttaminen edellyttää syvällistä asiakkaan prosessien ja päätöksenteon tuntemista.
Moniteknologiajärjestelmien kehittämisen ja käytön elinkaari on ajallisesti erittäin pitkä. Tämä ajallinen ulottuvuus tarjoaa palvelun tuottajalle hyvän pohjan liiketoiminnan suunnittelulle, mutta myös haastaa toiminnan jatkuvuuden, jatkuvan parantamisen sekä asiakkaan ja palveluntuottajan liiketoimintaprosessien yhdensuuntaisuuden.
Tutkimuksessa selvitettiin elinkaaren hallinnan prosesseja ja elinkaaripalveluiden tuotteistamisen perusteita kirjallisuustutkimuksen avulla. Kohdeyrityksen, Puolustusvoimien ja MILLOG Oy:n asiantuntijoiden teemahaastattelujen avulla pyrittiin tarkentamaan kuvaa nykytilasta ja kehittämisen painopistealueista. Palveluiden laadullinen kehittäminen tehtiin IPA -analyysin ja INDSERV -laatumallin implementoinnin avulla asiantuntijoiden työpajoissa.
Sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskykyjen ylläpitäminen ja järjestelmien elinkaaren hallinta ovat Suomen turvallisuuden kannalta keskeisiä toimintoja. Elinkaaripalveluiden tuottaminen on myös merkittävää liiketoimintaa, jonka tuloksellinen toteuttaminen edellyttää syvällistä asiakkaan prosessien ja päätöksenteon tuntemista.
Moniteknologiajärjestelmien kehittämisen ja käytön elinkaari on ajallisesti erittäin pitkä. Tämä ajallinen ulottuvuus tarjoaa palvelun tuottajalle hyvän pohjan liiketoiminnan suunnittelulle, mutta myös haastaa toiminnan jatkuvuuden, jatkuvan parantamisen sekä asiakkaan ja palveluntuottajan liiketoimintaprosessien yhdensuuntaisuuden.
Tutkimuksessa selvitettiin elinkaaren hallinnan prosesseja ja elinkaaripalveluiden tuotteistamisen perusteita kirjallisuustutkimuksen avulla. Kohdeyrityksen, Puolustusvoimien ja MILLOG Oy:n asiantuntijoiden teemahaastattelujen avulla pyrittiin tarkentamaan kuvaa nykytilasta ja kehittämisen painopistealueista. Palveluiden laadullinen kehittäminen tehtiin IPA -analyysin ja INDSERV -laatumallin implementoinnin avulla asiantuntijoiden työpajoissa.