Tavaran virheen seuraamukset kuluttajakaupassa
Vuorensola, Charlotta (2017)
Vuorensola, Charlotta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219378
Tiivistelmä
Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan tavaran tulee lajiltaan, määrältään, laadultaan sekä muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastata sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Mikäli tavara ei vastaa sovittua, tai jos se jollakin tavoin eroaa siitä, mitä kuluttajan on voitu perustellusti olettaa, on tavarassa virhe. Virhetilanteissa laki asettaa oikeuksia sekä velvollisuuksia niin elinkeinoharjoittajalle kuin ostajallekin.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tavaran virheen seuraamukset kuluttajakaupassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kuluttajakauppaan liittyvää lainsäädäntöä ja erityisesti virhesäännösten sisältöä ja sen soveltamista kaupan virhetilanteissa. Tarkoituksena on myös selvittää, miten kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajaa, jos tuote osoittautuu virheelliseksi. Tavoitteena on jäsennellä kuluttajakaupassa tapahtuvaa virhettä sekä sen seuraamuksia, ja laatia helppolukuinen ja yleishyödyllinen raportti ensisijaisesti kuluttajan tarpeisiin. Opinnäytetyön aihe ja tavoitteet valikoituivat tekijän oman kiinnostuksen pohjalta.
Opinnäytetyö pohjautuu vahvasti teoriaan ja työ onkin tehty teoreettisena tutkielmana. Työn lähdeaineistona on käytetty pääosin Kuluttajansuojalain 5 luvun säädöksiä, mutta myös Kauppalakia. Lakien lisäksi tässä työssä on käytetty lähteinä alan kirjallisuutta, internet lähteitä, kuluttajaviraston ohjeistuksia sekä viranomaislähteitä. Työhön on myös sisällytetty kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja ja korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuja hahmottamaan aihetta käytännössä.
Työssä todetaan, että kuluttajan on välttämätöntä hankkia kulutushyödykkeitä, jolloin tavaran virheettömyydellä on kuluttajalle suuri merkitys. Näin ollen virheellisyyssäännösten tunteminen on välttämätöntä niin kuluttajalle kuin elinkeinonharjoittajallekin. Kuluttajasuojalaki on säädetty, jotta pystyttäisiin paremmin turvaamaan kuluttajan asemaa sekä oikeuksia suhteessa elinkeinoharjoittajaan.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tavaran virheen seuraamukset kuluttajakaupassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kuluttajakauppaan liittyvää lainsäädäntöä ja erityisesti virhesäännösten sisältöä ja sen soveltamista kaupan virhetilanteissa. Tarkoituksena on myös selvittää, miten kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajaa, jos tuote osoittautuu virheelliseksi. Tavoitteena on jäsennellä kuluttajakaupassa tapahtuvaa virhettä sekä sen seuraamuksia, ja laatia helppolukuinen ja yleishyödyllinen raportti ensisijaisesti kuluttajan tarpeisiin. Opinnäytetyön aihe ja tavoitteet valikoituivat tekijän oman kiinnostuksen pohjalta.
Opinnäytetyö pohjautuu vahvasti teoriaan ja työ onkin tehty teoreettisena tutkielmana. Työn lähdeaineistona on käytetty pääosin Kuluttajansuojalain 5 luvun säädöksiä, mutta myös Kauppalakia. Lakien lisäksi tässä työssä on käytetty lähteinä alan kirjallisuutta, internet lähteitä, kuluttajaviraston ohjeistuksia sekä viranomaislähteitä. Työhön on myös sisällytetty kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja ja korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuja hahmottamaan aihetta käytännössä.
Työssä todetaan, että kuluttajan on välttämätöntä hankkia kulutushyödykkeitä, jolloin tavaran virheettömyydellä on kuluttajalle suuri merkitys. Näin ollen virheellisyyssäännösten tunteminen on välttämätöntä niin kuluttajalle kuin elinkeinonharjoittajallekin. Kuluttajasuojalaki on säädetty, jotta pystyttäisiin paremmin turvaamaan kuluttajan asemaa sekä oikeuksia suhteessa elinkeinoharjoittajaan.