Seikkailupelin suunnittelu 5–6-vuotiaille lapsille
Korpela, Jonne (2017)
Korpela, Jonne
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419633
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli keksiä ratkaisu yritysmaailmasta EduLABin kautta saatuun ongelmaan: Suuri ongelma nykyisissä 3–6-vuotiaille kehitetyissä oppimissovelluksissa on laadun puute. Ratkaisuna kehitystiimi kehitti opetuksellisen mobiililaitteilla pelattavan pelin 5–6-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyön kirjoittaja toimi tiimissä pääasiallisesti projektipäällikkönä ja pelisuunnittelijana. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää pelisuunnittelun haasteita, joita voi ilmetä suunniteltaessa peliä lapsille, sekä löytää keinoja, joilla näistä haasteista selvitään.
Käytännön osuuden peliprojekti toteutettiin kahden lukukauden aikana Oamk EduLABissa. Tales of Mitälie -pelin kehityskaaren aikana ilmaantui useita haasteita, joihin löydettiin sopivat ratkaisut pelin kehityksen etenemiseksi. Projektin työryhmä sai valmiiksi typistetyn version pelistä.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus reflektoi koko Tales of Mitälie -pelin suunnittelun aikaa. Pelin kehityksen aikana perehdyttiin kohderyhmän kognitiivisten taitojen tasoon. Projektissa käytettiin hyväksi iteratiivisen suunnittelun periaatteita. Peliä testattiin osina ja kokonaisuutena lähialueen lastentarhoissa useita kertoja.
Opinnäytetyön tekstissä käydään läpi pelisuunnittelua yleisellä tasolla keskittyen nuorelle kohderyhmälle suunnitteluun. Tekstissä pohditaan myös hieman, mitä olisi voinut ja kannattanut tehdä toisin. Sen kautta lukija voi oppia mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota vastaavanlaisissa pelinkehitysprojekteissa.
Käytännön osuuden peliprojekti toteutettiin kahden lukukauden aikana Oamk EduLABissa. Tales of Mitälie -pelin kehityskaaren aikana ilmaantui useita haasteita, joihin löydettiin sopivat ratkaisut pelin kehityksen etenemiseksi. Projektin työryhmä sai valmiiksi typistetyn version pelistä.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus reflektoi koko Tales of Mitälie -pelin suunnittelun aikaa. Pelin kehityksen aikana perehdyttiin kohderyhmän kognitiivisten taitojen tasoon. Projektissa käytettiin hyväksi iteratiivisen suunnittelun periaatteita. Peliä testattiin osina ja kokonaisuutena lähialueen lastentarhoissa useita kertoja.
Opinnäytetyön tekstissä käydään läpi pelisuunnittelua yleisellä tasolla keskittyen nuorelle kohderyhmälle suunnitteluun. Tekstissä pohditaan myös hieman, mitä olisi voinut ja kannattanut tehdä toisin. Sen kautta lukija voi oppia mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota vastaavanlaisissa pelinkehitysprojekteissa.