Aloittavan ravintolan liiketoiminnan kehittäminen
Kiiski, Miia; Komulainen, Jenna (2017)
Kiiski, Miia
Komulainen, Jenna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419609
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa aloittavaa ravintola-alan yritystä liiketoimintansa kehittämisessä luomalla sille apuvälineet talouden suunnitteluun ja markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä hyödynnetään kvantitatiivista eli määrällistä lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään sähköistä kyselyä.
Teoria-aineisto on rajattu käsittelemään aloittavan yrityksen kannattavuutta, hinnoittelua, budjetointia, markkinointiviestintää ja visuaalista identiteettiä. Tutkimuksen sähköisessä kyselyssä tutkitaan ravintolan palveluihin vaikuttavia tekijöitä, jotka koskevat taloutta, markkinointiviestintää sekä muuta toimeksiantajalle tärkeää tietoa.
Opinnäytetyön keskeisimpinä johtopäätöksinä havaitaan aloittavalle yritykselle käytännöllisimmät keinot talouden suunnitteluun ja seurantaan. Lisäksi markkinointiviestinnän ja visuaalisen identiteetin merkityksellä huomataan olevan selkeä vaikutus liiketoiminnan kehittämisessä. Sähköisestä kyselystä selviää muun muassa potentiaalisten asiakkaiden suosimat markkinointiviestintäkanavat sekä iän merkitys hintatasoon.
Tutkimus luo lukuisia jatkokehitysmahdollisuuksia liiketoiminnan käynnistyttyä, kuten kannattavuuden parantamisesta, hinnoittelun toimivuudesta, budjetoinnin tehokkuudesta ja markkinointiviestinnän kehittämisestä.
Teoria-aineisto on rajattu käsittelemään aloittavan yrityksen kannattavuutta, hinnoittelua, budjetointia, markkinointiviestintää ja visuaalista identiteettiä. Tutkimuksen sähköisessä kyselyssä tutkitaan ravintolan palveluihin vaikuttavia tekijöitä, jotka koskevat taloutta, markkinointiviestintää sekä muuta toimeksiantajalle tärkeää tietoa.
Opinnäytetyön keskeisimpinä johtopäätöksinä havaitaan aloittavalle yritykselle käytännöllisimmät keinot talouden suunnitteluun ja seurantaan. Lisäksi markkinointiviestinnän ja visuaalisen identiteetin merkityksellä huomataan olevan selkeä vaikutus liiketoiminnan kehittämisessä. Sähköisestä kyselystä selviää muun muassa potentiaalisten asiakkaiden suosimat markkinointiviestintäkanavat sekä iän merkitys hintatasoon.
Tutkimus luo lukuisia jatkokehitysmahdollisuuksia liiketoiminnan käynnistyttyä, kuten kannattavuuden parantamisesta, hinnoittelun toimivuudesta, budjetoinnin tehokkuudesta ja markkinointiviestinnän kehittämisestä.