Kohderyhmänä kaikki helsinkiläiset: Kulttuurikeskus Caisan kävijäprofiilit
Leskelä, Nina (2017)
Leskelä, Nina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918818
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Kulttuurikeskus Caisa. Caisa on profiloitunut monikulttuurikeskukseksi, joka taiteen ja kulttuurin keinoin pyrkii edistämään kaupunkilaisten sekä eri organisaatioiden välistä kanssakäymistä, tukee etnisten vähemmistöjen omaehtoista kulttuurin harjoittamista sekä edistää eri maista Suomeen saapuneiden ammattitaiteilijoiden toimintamahdollisuuksia.
Kulttuurikeskus Caisan kohderyhmäksi on kirjattu kaikki helsinkiläiset. Työn tilaajalla on kuitenkin noussut esille vahva tarve kohdentaa toimintaa niin, että myös epätyypilliset kävijät tavoitettaisiin kulttuurikeskuksen kävijöiksi. Opinnäyteyön tavoitteena oli luoda työn tilaajalle sisältölähtöiset asiakasprofiilit olemassa olevan kävijäkunnan sekä henkilökunnan konkreettisten sisällöntuotannon kohdentamisen tarpeiden pohjalta.
Työn tutkimusongelmana oli tiivistetysti Caisan toivottujen asiakastyyppikriteerien selvittäminen, asiakaslupauksen täsmentäminen asiakasprofiloinnin kautta sekä toive-asiakkaan mallintaminen ei-kävijäajattelun kautta. Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakassegmentoinnin periaatteita, motivaatioperusteista asiakasryhmittelyä sekä tarkastellaan suomalaisia taiteen ja kulttuurin kuluttajina ajankohtaisen tutkimustiedon valossa. Työ on myös ajankohtainen, sillä Kulttuurikeskus Caisa on muuttamassa fyysisesti paikkaa Kaisaniemestä Kallioon, ja tämän myötä kulttuurikeskuksen kävijäkunnassa tulee tapahtumaan muutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta sekä palvelumuotoilun periaatteita soveltamalla. Opinnäytetyö rakentui pitkäjänteisenä prosessina osallistavasti yhteistyössä Kulttuurikeskus Caisan henkilökunnan kanssa. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat benchmarking, jolla kartoitettiin hyviä asiakasprofiilien luomisen käytäntöjä Suomessa, Caisan henkilökunnan haastattelut sekä heille pidetty osallistava työpaja yhteisöllisiä ideointimenetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön tausta-aineistona toimi lisäksi Caisalle keväällä 2017 toteuttamani kävijäkysely sekä Caisassa toimiessani keräämäni hiljainen tieto.
Työn tuloksena syntyneet neljä asiakasprofiilia ja yksi ei-kävijäprofiili toimivat muun muassa toimijan tulevaisuuden toiminnan suunnittelun välineenä sekä apuna markkinoinnin ja viestinnän kohdentamisessa. Kävijöiden konkretisointi auttaa tuotantojen suunnittelussa, ja työ toimii pohjana Caisassa aloitettavalle palvelumuotoiluprosessille.
Kulttuurikeskus Caisan kohderyhmäksi on kirjattu kaikki helsinkiläiset. Työn tilaajalla on kuitenkin noussut esille vahva tarve kohdentaa toimintaa niin, että myös epätyypilliset kävijät tavoitettaisiin kulttuurikeskuksen kävijöiksi. Opinnäyteyön tavoitteena oli luoda työn tilaajalle sisältölähtöiset asiakasprofiilit olemassa olevan kävijäkunnan sekä henkilökunnan konkreettisten sisällöntuotannon kohdentamisen tarpeiden pohjalta.
Työn tutkimusongelmana oli tiivistetysti Caisan toivottujen asiakastyyppikriteerien selvittäminen, asiakaslupauksen täsmentäminen asiakasprofiloinnin kautta sekä toive-asiakkaan mallintaminen ei-kävijäajattelun kautta. Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakassegmentoinnin periaatteita, motivaatioperusteista asiakasryhmittelyä sekä tarkastellaan suomalaisia taiteen ja kulttuurin kuluttajina ajankohtaisen tutkimustiedon valossa. Työ on myös ajankohtainen, sillä Kulttuurikeskus Caisa on muuttamassa fyysisesti paikkaa Kaisaniemestä Kallioon, ja tämän myötä kulttuurikeskuksen kävijäkunnassa tulee tapahtumaan muutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta sekä palvelumuotoilun periaatteita soveltamalla. Opinnäytetyö rakentui pitkäjänteisenä prosessina osallistavasti yhteistyössä Kulttuurikeskus Caisan henkilökunnan kanssa. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat benchmarking, jolla kartoitettiin hyviä asiakasprofiilien luomisen käytäntöjä Suomessa, Caisan henkilökunnan haastattelut sekä heille pidetty osallistava työpaja yhteisöllisiä ideointimenetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön tausta-aineistona toimi lisäksi Caisalle keväällä 2017 toteuttamani kävijäkysely sekä Caisassa toimiessani keräämäni hiljainen tieto.
Työn tuloksena syntyneet neljä asiakasprofiilia ja yksi ei-kävijäprofiili toimivat muun muassa toimijan tulevaisuuden toiminnan suunnittelun välineenä sekä apuna markkinoinnin ja viestinnän kohdentamisessa. Kävijöiden konkretisointi auttaa tuotantojen suunnittelussa, ja työ toimii pohjana Caisassa aloitettavalle palvelumuotoiluprosessille.