Opinnäytetyö Pelialan startup-yrityksen alkuvaiheen rahoitusmahdollisuudet Suomessa
Lintunen, Teemu (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319446
Tiivistelmä
Tutkimuksen tärkeimpänä tavoitteena on selvittää pelialan startup-yritysten rahoitusmahdollisuuksien vaatimuksia ja niiden muutosta alan murroksen seurauksena. Tutkimuksen tuloksena saadaan parempi kuva julkisista ja yksityisistä pelialan rahoitustoimijoista ja siitä, mitä kukin rahoitusinstrumentti vaatii rahoitusta hakevalta yritykseltä, sekä mihin ajankohtaan rahoitukset sopivat. Toimeksiantajana toimii aloitteleva pelialan yritys, joka on miettimässä rahoitusta kehitteillä olevalle pelille. Peliä on alkuun tehty iltaisin ja nyt kokopäiväisesti hikipääomalla. Peli on tarkoitus julkaista vuoden 2019 aikana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastateltaviksi asiantuntijoiksi valittiin viisi rahoituksen ja pelialan ammattilaista. Jokaisella haastateltavalla on omat asiantuntijuusalueet. Haastatteluissa seurattiin ennalta määritettyä runkoa keskittyen kunkin asiantuntijan osaamisalueisiin. Tutkimuksen aikana myös keskityttiin rahoitusvaatimusten eroavaisuuksiin kokeneiden ja aloittelijatiimien välillä. Haastatteluiden tuloksena saatiin kuva pelialan rahoitusmarkkinoista ja niiden vaatimuksista, sekä eri rahoitusinstrumenttien soveltuvuudesta yrityksen eri vaiheisiin ja eri tasoisten tiimien vaatimusten eroavaisuuksiin.
Peliala on kasvanut todella voimakkaasti Suomessa. Ala on ollut suuressa murroksessa digitaalisen jakelun muuttaessa pelimyynnin arvoketjun täydellisesti. Pelinkehittäjät ovat kaapanneet arvoa julkaisemalla pelin itse ilman välikäsiä. Rahoitusmarkkinat ovat muuttuneet pelimarkkinan saturoituessa ja vaatimustaso on koventunut. Pelibisneksen osaamisen todistaminen on noussut rahoittajien vaatimuksissa, ja rahoittajat ovat oppineet tuntemaan pelialaa paremmin kuin viisi vuotta sitten.
Tutkimuksen tuloksena syntyi parempi kuva rahoitusmarkkinan kehityksestä ja tiimin kokemuksen vaikutuksesta rahoitusinstrumenttien vaatimuksiin ja ajoitukseen. Tutkimuksen tuloksien avulla luotiin kaavio aloittelevalle pelialan yritykselle rahoituksen vaatimuksista ja ajoituksesta eri rahoitusinstrumenttien ja tiimin kokemuksen perusteella. Pelin kehitysbudjetin rinnalle on noussut markkinointibudjetti, jota ilman hyväkään peli ei saa näkyvyyttä saturoituneessa markkinassa. Markkinointibudjetti on kasvanut kehitysbudjetin kokoiseksi ja tärkeäksi rahoituksen kohteeksi. Rahoittajien vaatimuksissa on kehityksen myötä korostunut pelibisnesosaaminen ja sen todistaminen tavalla tai toisella. Työssä myös pohditaan toimeksiantajayrityksen eri rahoitusvaihtoehtoja ja niiden ajoitusta, sekä parasta lähestymistapaa rahoituksen hankkimiseksi. Työ voidaan mieltää aloittelevan pelialan yrittäjän rahoituskäsikirjaksi.
Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa kokeneen ja kokemattoman tiimin vaatimusten ja rahoitusinstrumenttien syvempää tarkastelua. Tämä toisi lisätietoa markkinan kehityksestä. Rahoitusvaatimusten historiallinen vertailu toisi syvempää tietoa markkinan kehityksestä ja vaatimusten lisääntymisestä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastateltaviksi asiantuntijoiksi valittiin viisi rahoituksen ja pelialan ammattilaista. Jokaisella haastateltavalla on omat asiantuntijuusalueet. Haastatteluissa seurattiin ennalta määritettyä runkoa keskittyen kunkin asiantuntijan osaamisalueisiin. Tutkimuksen aikana myös keskityttiin rahoitusvaatimusten eroavaisuuksiin kokeneiden ja aloittelijatiimien välillä. Haastatteluiden tuloksena saatiin kuva pelialan rahoitusmarkkinoista ja niiden vaatimuksista, sekä eri rahoitusinstrumenttien soveltuvuudesta yrityksen eri vaiheisiin ja eri tasoisten tiimien vaatimusten eroavaisuuksiin.
Peliala on kasvanut todella voimakkaasti Suomessa. Ala on ollut suuressa murroksessa digitaalisen jakelun muuttaessa pelimyynnin arvoketjun täydellisesti. Pelinkehittäjät ovat kaapanneet arvoa julkaisemalla pelin itse ilman välikäsiä. Rahoitusmarkkinat ovat muuttuneet pelimarkkinan saturoituessa ja vaatimustaso on koventunut. Pelibisneksen osaamisen todistaminen on noussut rahoittajien vaatimuksissa, ja rahoittajat ovat oppineet tuntemaan pelialaa paremmin kuin viisi vuotta sitten.
Tutkimuksen tuloksena syntyi parempi kuva rahoitusmarkkinan kehityksestä ja tiimin kokemuksen vaikutuksesta rahoitusinstrumenttien vaatimuksiin ja ajoitukseen. Tutkimuksen tuloksien avulla luotiin kaavio aloittelevalle pelialan yritykselle rahoituksen vaatimuksista ja ajoituksesta eri rahoitusinstrumenttien ja tiimin kokemuksen perusteella. Pelin kehitysbudjetin rinnalle on noussut markkinointibudjetti, jota ilman hyväkään peli ei saa näkyvyyttä saturoituneessa markkinassa. Markkinointibudjetti on kasvanut kehitysbudjetin kokoiseksi ja tärkeäksi rahoituksen kohteeksi. Rahoittajien vaatimuksissa on kehityksen myötä korostunut pelibisnesosaaminen ja sen todistaminen tavalla tai toisella. Työssä myös pohditaan toimeksiantajayrityksen eri rahoitusvaihtoehtoja ja niiden ajoitusta, sekä parasta lähestymistapaa rahoituksen hankkimiseksi. Työ voidaan mieltää aloittelevan pelialan yrittäjän rahoituskäsikirjaksi.
Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa kokeneen ja kokemattoman tiimin vaatimusten ja rahoitusinstrumenttien syvempää tarkastelua. Tämä toisi lisätietoa markkinan kehityksestä. Rahoitusvaatimusten historiallinen vertailu toisi syvempää tietoa markkinan kehityksestä ja vaatimusten lisääntymisestä.