Tarvelähtöisyys osana myymäläkierron suunnittelua ja toteutusta, case: Hairmail Oy
Saarela, Anna; Heiskanen, Vilma (2017)
Saarela, Anna
Heiskanen, Vilma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa hius- ja kauneusalan tukkumyymälän tuotteiden uudelleensijoittelu. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Hairmail Oy. Opinnäytetyö jaettiin teoreettiseen viitekehykseen ja toiminnalliseen osuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli rikkoa brändilähtöinen tuoteajattelu ja siirtyä tarvelähtöiseen tuotesijoitteluun. Tavoitteena oli muuttaa asiakaskiertoa, jotta asiakkaat saadaan liikkumaan enemmän myymälässä sekä helpottaa eri tuotevaihtoehtojen löytämistä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi toiminnallista osuutta tukevia teorioita. Näitä aiheita olivat myymäläympäristö, myymäläkierto sekä kuluttajan ostokäyttäytyminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös erilaisia markkinointikeinoja. Teoriaosuuden tarkoituksena oli saada taustatietoa toiminnallisen osuuden toteutukseen, jonka pohjalta tehtiin projektille suunnitelma. Toiminnallisen osuuden toteutuspaikkana toimi Kampin Hairmail myymälän sisääntulokerros. Tuotteet sijoitettiin käyttötarkoituksen mukaan toimeksiantajan ohjeita ja toiveita noudattaen. Toiminnallisen osuuden arviointi suoritettiin Kampin Hairmail myymälän työntekijöiden ja asiakkaiden suullisten palautteiden toimesta. Lopputuloksena syntyi toimiva ja selkeä asiakaskierto myymälään sekä eri tuotevaihtoehtojen löytyminen helpottui.
Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi toiminnallista osuutta tukevia teorioita. Näitä aiheita olivat myymäläympäristö, myymäläkierto sekä kuluttajan ostokäyttäytyminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös erilaisia markkinointikeinoja. Teoriaosuuden tarkoituksena oli saada taustatietoa toiminnallisen osuuden toteutukseen, jonka pohjalta tehtiin projektille suunnitelma. Toiminnallisen osuuden toteutuspaikkana toimi Kampin Hairmail myymälän sisääntulokerros. Tuotteet sijoitettiin käyttötarkoituksen mukaan toimeksiantajan ohjeita ja toiveita noudattaen. Toiminnallisen osuuden arviointi suoritettiin Kampin Hairmail myymälän työntekijöiden ja asiakkaiden suullisten palautteiden toimesta. Lopputuloksena syntyi toimiva ja selkeä asiakaskierto myymälään sekä eri tuotevaihtoehtojen löytyminen helpottui.