Erityisasiantuntijat neuvoloissa - asiakastyytyväisyyskysely
Helkala, Heidi (2010)
Helkala, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096299
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Lappeenrannan neuvoloiden asiakkaiden tyytyväisyyttä neuvoloiden tiedotukseen erityisasiantuntijoiden palveluihin ja niiden käyttöön liittyvään ohjaukseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia erityisasiantuntijoiden palveluita neuvoloiden asiakkaat tarvitsevat. Opinnäytetyö on osa Lappeenrannan neuvolakeskushankkeen arviointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa neuvoloiden henkilökunnalle ja erityisasiantuntijoille tietoa, kenelle ohjausta ja neuvontaa tulisi tehostaa. Tässä työssä neuvolan erityisasiantuntijoilla tarkoitetaan psykologia, ravitsemusterapeuttia, puheterapeuttia ja fysioterapeuttia.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen standardoitu kyselytutkimus. Aineisto koostuu vuosina 2008 ja 2009 tehdyistä neuvolakeskushankkeen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista. Aineiston analyysissa käytettiin SPSS 16.0- ohjelmaa. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia ristiintaulukoinnilla ja tilastollisesti kuvailemalla. Tilastollisen merkitsevyyden testinä käytettiin khiin neliön testiä.
Tutkimustulosten mukaan neuvoloiden asiakkaat ovat melko tyytyväisiä neuvolan tiedotukseen erityisasiantuntijoiden palveluista sekä niiden käyttöön liittyvään ohjaukseen. Tulokset osoittivat, että vuonna 2008 ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja tyytyväisyydessä asiakasryhmien välillä (p>0,05). Vuonna 2009 neuvola-alue (p=0,014), vastaajan ikä (p=0,01), asiakkuus äitiys- tai lastenneuvoloissa (p=0,015) sekä lasten lukumäärä (p=0,018) vaikuttivat tilastollisesti merkitsevästi asiakastyytyväisyyteen. Koska tutkimuksen tulokset eroavat tutkimusvuosien välillä, ei voida sanoa, että tiedotusta ja ohjausta erityisasiantuntijoiden palveluihin tulisi erityisesti lisätä tietylle asiakasryhmälle. Tutkimuksessa ei selvinnyt perusjoukkoon yleistettäviä vastauksia siihen, millaisia erityisasiantuntijoiden palveluita neuvoloiden asiakkaat tarvitsevat.
Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää, tuntevatko neuvolaikäisten lasten vanhemmat erityisasiantuntijoiden palveluita. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla, millaista tiedotusta vanhemmat toivoisivat erityisasiantuntijoiden palveluista. Hedelmällistä olisi myös selvittää, millaisia erityisasiantuntijoiden palveluita vanhemmat toivoisivat neuvolaan.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen standardoitu kyselytutkimus. Aineisto koostuu vuosina 2008 ja 2009 tehdyistä neuvolakeskushankkeen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista. Aineiston analyysissa käytettiin SPSS 16.0- ohjelmaa. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia ristiintaulukoinnilla ja tilastollisesti kuvailemalla. Tilastollisen merkitsevyyden testinä käytettiin khiin neliön testiä.
Tutkimustulosten mukaan neuvoloiden asiakkaat ovat melko tyytyväisiä neuvolan tiedotukseen erityisasiantuntijoiden palveluista sekä niiden käyttöön liittyvään ohjaukseen. Tulokset osoittivat, että vuonna 2008 ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja tyytyväisyydessä asiakasryhmien välillä (p>0,05). Vuonna 2009 neuvola-alue (p=0,014), vastaajan ikä (p=0,01), asiakkuus äitiys- tai lastenneuvoloissa (p=0,015) sekä lasten lukumäärä (p=0,018) vaikuttivat tilastollisesti merkitsevästi asiakastyytyväisyyteen. Koska tutkimuksen tulokset eroavat tutkimusvuosien välillä, ei voida sanoa, että tiedotusta ja ohjausta erityisasiantuntijoiden palveluihin tulisi erityisesti lisätä tietylle asiakasryhmälle. Tutkimuksessa ei selvinnyt perusjoukkoon yleistettäviä vastauksia siihen, millaisia erityisasiantuntijoiden palveluita neuvoloiden asiakkaat tarvitsevat.
Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää, tuntevatko neuvolaikäisten lasten vanhemmat erityisasiantuntijoiden palveluita. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla, millaista tiedotusta vanhemmat toivoisivat erityisasiantuntijoiden palveluista. Hedelmällistä olisi myös selvittää, millaisia erityisasiantuntijoiden palveluita vanhemmat toivoisivat neuvolaan.