Erilaisia kokemuksia aktiivisesta välituntitoiminnasta Varsinais-Suomen alueen kouluissa
Toivonen, Karita (2010)
Toivonen, Karita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078254
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ala- ja yläkouluissa toteutettujen oppilaiden ohjaamien aktiivisten välituntien erilaisia toteutusmalleja sekä sisällöllisiä kehittämistarpeita toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Lisäksi haluttiin selvittää koulun henkilökunnan ja osallistuvien oppilaiden kokemuksia aktiivisesta välituntitoiminnasta.
Tutkimukseen haastateltiin vuoden 2009 keväällä yhtätoista koulun välituntitoiminnasta vastaavaa yhdysopettajaa, rehtoria tai koululiikunnan kehittämisestä vastaavaa henkilöä, yhdeksäätoista välituntiliikunnasta vastaavaa oppilasta (Välkkäriä) sekä kolmea välituntitoimintaan osallistunutta alakoulun oppilasta. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluna Varsinais-Suomen alueen kouluissa. Haastattelujen yhteydessä havainnoitiin Välkkäreiden toteuttamaa välituntitoimintaa.
Vanhempien oppilaiden ohjaamalle, nuorempia oppilaita aktivoivalle välituntitoiminnalle oli tarvetta. Koulutetut Välkkäri-oppilaat olivat tyytyväisiä Välkkäri-ohjaajakoulutuksen sisältöön sekä saamaansa lisävastuuseen koulun välituntitoiminnan kehittämisestä. Välkkäri-ohjaaja-toiminta innosti sekä tyttöjä että poikia. Oppilaat halusivat toimia Välkkäreinä, koska pitivät liikunnasta, koulutuksen sisältö innosti osallistumaan, heillä oli halu vaikuttaa tylsiksi kokemiinsa välitunteihin sekä he toivoivat hyötyvänsä osaamisesta tulevaisuudessa.
Opettajien mukaan Välkkärit aktivoivat suuremman määrän oppilaita kuin yleensä välituntisin liikkuu - ”koko koulu oli aktivoitunut liikkumaan.” Toiminnalla koettiin olevan positiivinen vaikutus myös muihin välitunteihin sekä ylimpien luokkien oppilaiden liikunta-aktiivisuuteen. Välkkärinä toimiminen motivoi ylimpien luokkien oppilaita pelaamaan muillakin välitunneilla.
Haastateltujen opettajien mukaan aktiivinen välituntitoiminta tukee mm. KiVa Koulu -toimintaa, koska koulukiusaamista tapahtuu eniten silloin, kun aikuinen ei ole valvomassa. On tärkeää, että koko koulun henkilökunta sitouu välituntitoimintaan. Toiminnalla saattaa olla rakenteellisia vaikutuksia koulupäivään. Pidennetty 20-30 minuutin välitunti on tärkeää kunnollisten pelien aikaansaamiseksi välituntisin. Lisäksi oppilaiden oman opettajan tulisi kannustaa erityisesti passiivisempia oppilaita osallistumaan toimintaan, vaikka sen pitääkin olla vapaaehtoista niin pitkälle kuin mahdollista. Välituntitoiminnan yhdysopettajaa välituntitoiminta oli työllistänyt vähemmän kuin opettaja oli etukäteen olettanut.
Tutkimukseen haastateltiin vuoden 2009 keväällä yhtätoista koulun välituntitoiminnasta vastaavaa yhdysopettajaa, rehtoria tai koululiikunnan kehittämisestä vastaavaa henkilöä, yhdeksäätoista välituntiliikunnasta vastaavaa oppilasta (Välkkäriä) sekä kolmea välituntitoimintaan osallistunutta alakoulun oppilasta. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluna Varsinais-Suomen alueen kouluissa. Haastattelujen yhteydessä havainnoitiin Välkkäreiden toteuttamaa välituntitoimintaa.
Vanhempien oppilaiden ohjaamalle, nuorempia oppilaita aktivoivalle välituntitoiminnalle oli tarvetta. Koulutetut Välkkäri-oppilaat olivat tyytyväisiä Välkkäri-ohjaajakoulutuksen sisältöön sekä saamaansa lisävastuuseen koulun välituntitoiminnan kehittämisestä. Välkkäri-ohjaaja-toiminta innosti sekä tyttöjä että poikia. Oppilaat halusivat toimia Välkkäreinä, koska pitivät liikunnasta, koulutuksen sisältö innosti osallistumaan, heillä oli halu vaikuttaa tylsiksi kokemiinsa välitunteihin sekä he toivoivat hyötyvänsä osaamisesta tulevaisuudessa.
Opettajien mukaan Välkkärit aktivoivat suuremman määrän oppilaita kuin yleensä välituntisin liikkuu - ”koko koulu oli aktivoitunut liikkumaan.” Toiminnalla koettiin olevan positiivinen vaikutus myös muihin välitunteihin sekä ylimpien luokkien oppilaiden liikunta-aktiivisuuteen. Välkkärinä toimiminen motivoi ylimpien luokkien oppilaita pelaamaan muillakin välitunneilla.
Haastateltujen opettajien mukaan aktiivinen välituntitoiminta tukee mm. KiVa Koulu -toimintaa, koska koulukiusaamista tapahtuu eniten silloin, kun aikuinen ei ole valvomassa. On tärkeää, että koko koulun henkilökunta sitouu välituntitoimintaan. Toiminnalla saattaa olla rakenteellisia vaikutuksia koulupäivään. Pidennetty 20-30 minuutin välitunti on tärkeää kunnollisten pelien aikaansaamiseksi välituntisin. Lisäksi oppilaiden oman opettajan tulisi kannustaa erityisesti passiivisempia oppilaita osallistumaan toimintaan, vaikka sen pitääkin olla vapaaehtoista niin pitkälle kuin mahdollista. Välituntitoiminnan yhdysopettajaa välituntitoiminta oli työllistänyt vähemmän kuin opettaja oli etukäteen olettanut.