Tapahtumamarkkinoinnin kehittäminen : Case Savon Sanomat
Laakkonen, Emmi (2017)
Laakkonen, Emmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Savon Sanomat, ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen tapahtumamarkkinoinnin nykytilaa ja tehostaa sen toimintaa, mutta tuoda myös esille tapahtumamarkkinoinnin hyvät puolet. Tapahtumamarkkinointia tehdään paljon kohdeyrityksessä ja sen vuoksi sitä tahdottiin kehittää, jotta saadaan parempia tuloksia niin tapahtumissa kävijöiden kuin työntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin aluksi markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteitä ja tästä edettiin tarkemmin tapahtumamarkkinointiin ja sen eri osiin. Tapahtumat ovatkin yksi merkittävä markkinointiviestinnän kanava ja osa isoa markkinointiviestinnällistä kokonaisuutta. Lopuksi tarkasteltiin vielä brändin ja imagon suhdetta tapahtumamarkkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa yhdistettiin sekä kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus syvemmän ja monipuolisemman tiedon saamiseksi. Kvantitatiivisena eli määrällisenä menetelmänä tässä opinnäytetyössä oli kyselylomake tapahtumissa kävijöille. Tutkimus tehtiin kahdessa eri tapahtumassa, Kuopion Kansainvälisillä Suurmarkkinoilla ja Pieksämäen markkinoilla. Kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä työntekijöille pidettiin teemahaastattelu ryhmässä. Haastattelu toimi ikään kuin palautehaastatteluna työntekijöille, jotka olivat olleet mukana aiemmin mainituissa tapahtumissa. Tutkimustulokset on raportoitu erillisinä kävijöiden ja työntekijöiden suhteen, ja lopuksi kaikki kehitettävät kohteet ovat yhteenvetona taulukon muodossa.
Tutkimustulosten perusteella Savon Sanomien tapahtumamarkkinoinnissa on paljon hyviä piirteitä, mutta kehitettäviäkin kohteita löytyi. Tutkimuksessa onnistuttiin, koska se tuotti hyviä ja toteutettavissa olevia kehitysideoita kohdeyritykselle ja osa ideoista on jo otettu käytäntöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin aluksi markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteitä ja tästä edettiin tarkemmin tapahtumamarkkinointiin ja sen eri osiin. Tapahtumat ovatkin yksi merkittävä markkinointiviestinnän kanava ja osa isoa markkinointiviestinnällistä kokonaisuutta. Lopuksi tarkasteltiin vielä brändin ja imagon suhdetta tapahtumamarkkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa yhdistettiin sekä kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus syvemmän ja monipuolisemman tiedon saamiseksi. Kvantitatiivisena eli määrällisenä menetelmänä tässä opinnäytetyössä oli kyselylomake tapahtumissa kävijöille. Tutkimus tehtiin kahdessa eri tapahtumassa, Kuopion Kansainvälisillä Suurmarkkinoilla ja Pieksämäen markkinoilla. Kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä työntekijöille pidettiin teemahaastattelu ryhmässä. Haastattelu toimi ikään kuin palautehaastatteluna työntekijöille, jotka olivat olleet mukana aiemmin mainituissa tapahtumissa. Tutkimustulokset on raportoitu erillisinä kävijöiden ja työntekijöiden suhteen, ja lopuksi kaikki kehitettävät kohteet ovat yhteenvetona taulukon muodossa.
Tutkimustulosten perusteella Savon Sanomien tapahtumamarkkinoinnissa on paljon hyviä piirteitä, mutta kehitettäviäkin kohteita löytyi. Tutkimuksessa onnistuttiin, koska se tuotti hyviä ja toteutettavissa olevia kehitysideoita kohdeyritykselle ja osa ideoista on jo otettu käytäntöön.