Viestintästrategia : Case Sakupe Oy
Mönkkönen, Tytti (2017)
Mönkkönen, Tytti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319442
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia tekstiilihuoltopalveluita tarjoavalle Sakupe Oy:lle viestintästrategia ja löytää keinoja viestinnän kehittämiseen. Viestintästrategiassa huomioidaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet viestinnän tehostamiselle ja kehittämiselle, vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön tarpeita.
Kehittämistyössä käytettiin useita laadullisia menetelmiä aineiston keräämisessä, käsittelyssä ja analysoinnissa. Asiakastyytyväisyyskyselyn ja havainnoinnin avulla saatiin kokonaiskuva viestinnän nykytilasta ja kehittämiskohteista. Benchmarkkauksella saatiin käsitys omistajien viestinnällisestä linjasta ja tavoitteista. Näitä tuloksia hyödynnettiin laadittavan viestintästrategian tavoitteiden asetannassa ja viestinnällisen linjan määrittelyssä. Järjestelmäkartoituksella etsittiin käyttämättömiä resursseja ja toimintatapoja, jotka voidaan jatkossa tehokkaammin hyödyntää tavoitteiden saavuttamisessa.
Työn teoreettinen tausta käsittelee viestintää ja strategian laadintaa prosessina. Teoriassa painotetaan digitaalisten ratkaisujen tuomia mahdollisuuksia organisaatioiden viestinnässä. Tutkimuksessa saatuja tuloksia teoriaan peilaten rakentui opinnäytetyön liitteenä oleva viestintästrategia. Viestintästrategia on tarkoitettu erityisesti viestinnän parissa työskentelevien työkaluksi, mutta myös koko yhtiölle muistutukseksi viestinnän kokonaisvaltaisuudesta ja yhteisistä tavoitteista.
Kehittämistyössä käytettiin useita laadullisia menetelmiä aineiston keräämisessä, käsittelyssä ja analysoinnissa. Asiakastyytyväisyyskyselyn ja havainnoinnin avulla saatiin kokonaiskuva viestinnän nykytilasta ja kehittämiskohteista. Benchmarkkauksella saatiin käsitys omistajien viestinnällisestä linjasta ja tavoitteista. Näitä tuloksia hyödynnettiin laadittavan viestintästrategian tavoitteiden asetannassa ja viestinnällisen linjan määrittelyssä. Järjestelmäkartoituksella etsittiin käyttämättömiä resursseja ja toimintatapoja, jotka voidaan jatkossa tehokkaammin hyödyntää tavoitteiden saavuttamisessa.
Työn teoreettinen tausta käsittelee viestintää ja strategian laadintaa prosessina. Teoriassa painotetaan digitaalisten ratkaisujen tuomia mahdollisuuksia organisaatioiden viestinnässä. Tutkimuksessa saatuja tuloksia teoriaan peilaten rakentui opinnäytetyön liitteenä oleva viestintästrategia. Viestintästrategia on tarkoitettu erityisesti viestinnän parissa työskentelevien työkaluksi, mutta myös koko yhtiölle muistutukseksi viestinnän kokonaisvaltaisuudesta ja yhteisistä tavoitteista.