Mupettaako? : Motivaatiota musiikin perusteiden opetukseen
Aminoff, Katja (2017)
Aminoff, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tutkii Ylä-Savon musiikkiopiston instrumenttiopettajien asenteita ja motivaatiota musiikin perusteiden opiskelua ja opetusta kohtaan. Opinnäytetyöhön liittyi olennaisena osana Opetushallituksen tukema hanke, jossa musiikin perusteiden opetusta siirrettiin myös oppilaitoksen muille kuin musiikin perusteiden opettajalle. Opinnäytteeseen kuului kyselytutkimus, joka toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävän lomakkeen avulla. Kyselyn lisäksi toteutettiin erillinen haastattelu neljälle opettajalle ja opiston rehtorille. Kyselyiden ja haastatteluiden tarkoituksena oli saada tietoa onnistumisista ja toisaalta myös mahdollisista ongelmista musiikin perusteiden opiskelussa sekä opettamisessa instrumenttiopettajien kannalta.
Tutkimuksessa havaittiin osalla opettajista olevan huonoja kokemuksia omista musiikin perusteiden opiskeluistaan. Myös positiivisia kokemuksia rekisteröitiin. Huonot kokemukset olivat kyselytutkimuksen mukaan johtaneet hankaluuksiin myös aineen opettamisessa. Varsinkin säveltapailun opiskelussa oli koettu vaikeuksia, jotka tuottivat ongelmia myös säveltapailun opettamiseen. Toisaalta yksilöopetus ja käytännönläheisyys koettiin mielekkäinä.
Musiikin perusteiden opetusta toivottiin vastauksissa integroitavan jatkossa paremmin käytäntöön. Tämä voisi toteutua esimerkiksi siirtämällä vastuuta musiikin perusteiden opetuksesta myös instrumenttiopettajille. Uudet opetussuunnitelman perusteet antavat hyvin mahdollisuuksia yksilöllistää opetusta oppilaan lähtökohdista käsin. Instrumenttiopettajien asenteita olisi myös pyrittävä muokkaamaan suopeammiksi musiikin perusteita kohtaan. Jatkokoulutusmahdollisuuksia on tarjottava opettajille musiikin yleisten aineiden osaamisen päivittämiseksi, jotta mahdollinen integraatio instrumenttiopetukseen olisi toteutettavissa. Toisaalta musiikin perusteiden ryhmäopetus kyseiseen aineeseen pätevöityneen opettajan johdolla koettiin myös tärkeäksi.
Tutkimuksessa havaittiin osalla opettajista olevan huonoja kokemuksia omista musiikin perusteiden opiskeluistaan. Myös positiivisia kokemuksia rekisteröitiin. Huonot kokemukset olivat kyselytutkimuksen mukaan johtaneet hankaluuksiin myös aineen opettamisessa. Varsinkin säveltapailun opiskelussa oli koettu vaikeuksia, jotka tuottivat ongelmia myös säveltapailun opettamiseen. Toisaalta yksilöopetus ja käytännönläheisyys koettiin mielekkäinä.
Musiikin perusteiden opetusta toivottiin vastauksissa integroitavan jatkossa paremmin käytäntöön. Tämä voisi toteutua esimerkiksi siirtämällä vastuuta musiikin perusteiden opetuksesta myös instrumenttiopettajille. Uudet opetussuunnitelman perusteet antavat hyvin mahdollisuuksia yksilöllistää opetusta oppilaan lähtökohdista käsin. Instrumenttiopettajien asenteita olisi myös pyrittävä muokkaamaan suopeammiksi musiikin perusteita kohtaan. Jatkokoulutusmahdollisuuksia on tarjottava opettajille musiikin yleisten aineiden osaamisen päivittämiseksi, jotta mahdollinen integraatio instrumenttiopetukseen olisi toteutettavissa. Toisaalta musiikin perusteiden ryhmäopetus kyseiseen aineeseen pätevöityneen opettajan johdolla koettiin myös tärkeäksi.