Liikunnan uutta opetussuunnitelmaa toteuttamaan aktivoivan opetuksen keinoin
Lundberg, Kalle (2017)
Lundberg, Kalle
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä perusopetuksen liikunnan uuden opetussuunnitelman periaatteisiin ja toteuttaa sitä käytännössä aktivoivan opetuksen keinoin. Tarkoituksena oli mahdollisuus saada itse vaikuttaa liikkumiseensa ja saada siitä onnistumisen kokemuksia. Projektin pilottijaksolla oppilaat ottivat vastuuta toiminnan suunnittelusta ja toteuttamisesta. Tunneilla opetettaviin liikuntalajeihin pääsivät vaikuttamaan kaikki 9. luokan pojat. Projektin taustalla oli liikunnan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa oppilaiden liikuntamotivaation lisäämistä osallistamalla heitä liikuntatuntien suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Pilottijakso toteutettiin syksyllä 2017 osana 9.-luokkalaisten poikien perusopetukseen opetussuunnitelmaan kuuluvan liikunnan kaksoistuntien aikana. Toimeksiantajana toimi Hankasalmella sijaitseva Kuuhankaveden yläkoulu. Projektin aikana tehtiin koulun poikien liikunnanopettajan kanssa tiivistä yhteistyötä.
Pilottijakso alkoi alkukyselyllä, jonka tarkoituksena oli saada tietoa liikkumisesta, tuntemuksista liikuntaa kohtaan ja teemakohtaisista lajivalinnoista. Lisäksi kyselyllä etsittiin neljää halukasta suunnittelemaan ja ohjaamaan liikuntatunteja kaikkien 9.-luokkalaisten poikien äänestystulosten perusteella eniten ääniä saaneista liikuntalajeista.
Opinnäytetyöntekijä auttoi neljää vapaaehtoista poikaa suunnittelemaan yhteensä kuusi liikuntatuntia. Opinnäytetyöntekijä käytti pilottijaksolla aktivoivan opetuksen periaatteita suunnitteluvaiheessa, tuntien aikana ja niiden jälkeen. Pojat ohjasivat pareittain yhteensä kuusi tuntia muille 9. luokan pojille. Ennen tuntien suunnittelua pojille ja liikunnanopettajalle pidettiin alkuhaastattelut. Pilottijakson päätyttyä kaikille ohjattavana olleille pojille pidettiin loppukysely. Liikuntatunteja suunnittelemassa ja ohjaamassa olleille pojille sekä liikunnanopettajalle pidettiin loppuhaastattelut.
Pilottijakson loppukyselyn ja haastatteluiden perusteella voidaan todeta projektin onnistuneen. Oppilaat saivat vaikuttaa liikuntatuntien sisältöön ja kokivat tunneilla onnistumisen kokemuksia. Oppilaiden mielestä pilottijakson kaltaista toimintaa voisi olla jatkossakin. Projektin lopputuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitävät uuden opetussuunnitelman ajatuksesta, jossa oppilas on aktiivinen toimija.
Jatkotoimenpiteenä pilottijakso antoi vahvistuksen siitä, että koululla tullaan järjestämään 9. luokalla kahden viikkotunnin mittainen liikunnanohjaus- ja eräseikkailukurssi. Kurssia tullaan pitämään pilottijakson kaltaisella mallilla, jossa oppilaat pääsevät päättämään lajit, joita tulevat ohjaamaan toisilleen. Jatkokehityksenä pilottijakson kaltaista mallia voitaisiin hyödyntää enemmän jo 7.- ja 8. luokalla.
Pilottijakso toteutettiin syksyllä 2017 osana 9.-luokkalaisten poikien perusopetukseen opetussuunnitelmaan kuuluvan liikunnan kaksoistuntien aikana. Toimeksiantajana toimi Hankasalmella sijaitseva Kuuhankaveden yläkoulu. Projektin aikana tehtiin koulun poikien liikunnanopettajan kanssa tiivistä yhteistyötä.
Pilottijakso alkoi alkukyselyllä, jonka tarkoituksena oli saada tietoa liikkumisesta, tuntemuksista liikuntaa kohtaan ja teemakohtaisista lajivalinnoista. Lisäksi kyselyllä etsittiin neljää halukasta suunnittelemaan ja ohjaamaan liikuntatunteja kaikkien 9.-luokkalaisten poikien äänestystulosten perusteella eniten ääniä saaneista liikuntalajeista.
Opinnäytetyöntekijä auttoi neljää vapaaehtoista poikaa suunnittelemaan yhteensä kuusi liikuntatuntia. Opinnäytetyöntekijä käytti pilottijaksolla aktivoivan opetuksen periaatteita suunnitteluvaiheessa, tuntien aikana ja niiden jälkeen. Pojat ohjasivat pareittain yhteensä kuusi tuntia muille 9. luokan pojille. Ennen tuntien suunnittelua pojille ja liikunnanopettajalle pidettiin alkuhaastattelut. Pilottijakson päätyttyä kaikille ohjattavana olleille pojille pidettiin loppukysely. Liikuntatunteja suunnittelemassa ja ohjaamassa olleille pojille sekä liikunnanopettajalle pidettiin loppuhaastattelut.
Pilottijakson loppukyselyn ja haastatteluiden perusteella voidaan todeta projektin onnistuneen. Oppilaat saivat vaikuttaa liikuntatuntien sisältöön ja kokivat tunneilla onnistumisen kokemuksia. Oppilaiden mielestä pilottijakson kaltaista toimintaa voisi olla jatkossakin. Projektin lopputuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitävät uuden opetussuunnitelman ajatuksesta, jossa oppilas on aktiivinen toimija.
Jatkotoimenpiteenä pilottijakso antoi vahvistuksen siitä, että koululla tullaan järjestämään 9. luokalla kahden viikkotunnin mittainen liikunnanohjaus- ja eräseikkailukurssi. Kurssia tullaan pitämään pilottijakson kaltaisella mallilla, jossa oppilaat pääsevät päättämään lajit, joita tulevat ohjaamaan toisilleen. Jatkokehityksenä pilottijakson kaltaista mallia voitaisiin hyödyntää enemmän jo 7.- ja 8. luokalla.