Elektroninen word-of-mouth-viestintä : kuluttajakäyttäytyminen Instagramissa
Silanto, Sanni (2017)
Silanto, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119197
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tullut isoksi osaksi kuluttajien arkea, sen tarjoamista kanavista erityisesti Instagram on kasvattanut nopeasti suosiotaan. Suomessa Instagramissa on yli 1.2 miljoonaa käyttäjää ja maailman laajuisesti palveluun ladataan yli 100 miljoonaa julkaisua päivässä. Sosiaalisen median suosion kasvaessa, myös elektroninen word-of-mouth-viestintä on lisääntynyt. Kuluttajat etsivät tuotteista sekä palveluista mielipiteitä ja kokemuksia mieluummin muilta kuluttajilta, kuin suoraan yritykseltä.
Sosiaalisessa mediassa, aktiivisesti seurattuja henkilöitä on käytetty jo pitkään osana yrityksen myynnin edistämistä. Yritysyhteistyön avulla tuotteille saadaan huomattavasti lisää näkyvyyttä, sekä kohdistettua markkinointi suoraan halutulle kohderyhmälle. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu rahan liikkuminen ja sitä myötä kasvava kriittisyys ”ostettua mielipidettä” kohtaan.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, kuinka kuluttajien käyttäminen osana myynnin edistämistä koetaan sekä kuinka vahvasti Instagramissa nähdyt mielipiteet vaikuttavat oman ostopäätöksen muodostamiseen. Työn teoriaosuudessa perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen sekä sen muuttumiseen internetin myötä. Teorian perusteella saadaan tietoa sosiaalisen median tämän hetkisistä mahdollisuuksista ja siitä, kuinka yritykset sekä kuluttajat jo niitä hyödyntävät. Luotujen kyselyiden avulla saatiin suoraan Instagram-käyttäjien mielipiteitä, joiden perusteella voidaan päätellä, minkälainen markkinointi tämän päivän kuluttajia kiinnostaa. Kyselyitä luotiin kaksi erilaista, jotta tutkimuksessa voitiin myös vertailla, eroaako aktiivisesti seurattujen Instagram-käyttäjien vastaukset, pienempien profiilien vastauksista.
Tulokset vahvistavat käsitystä word-of-mouth-viestinnän lisääntymisestä sekä antavat tietoa minkälainen markkinointi kiinnittää kuluttajien huomion sosiaalisessa mediassa. Pelkät tuotekuvat ja liioiteltu hehkuttaminen eivät toimi, vaan sen tilalle kaivataan aitoja käyttökokemuksia sekä vaikutusta kuvaavia videoita. Kuluttajien käyttäminen osana myynnin edistämistä koetaan mahdollisuutena saada tuotteista sekä palveluista rehellisempää sekä aidompaa tietoa. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta kuluttajien olevan kiinnostuneita toimimaan yhteistyössä sekä asenteet tällaista markkinointitapaa kohtaan ovat pääasiassa myönteiset.
Sosiaalisessa mediassa, aktiivisesti seurattuja henkilöitä on käytetty jo pitkään osana yrityksen myynnin edistämistä. Yritysyhteistyön avulla tuotteille saadaan huomattavasti lisää näkyvyyttä, sekä kohdistettua markkinointi suoraan halutulle kohderyhmälle. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu rahan liikkuminen ja sitä myötä kasvava kriittisyys ”ostettua mielipidettä” kohtaan.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, kuinka kuluttajien käyttäminen osana myynnin edistämistä koetaan sekä kuinka vahvasti Instagramissa nähdyt mielipiteet vaikuttavat oman ostopäätöksen muodostamiseen. Työn teoriaosuudessa perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen sekä sen muuttumiseen internetin myötä. Teorian perusteella saadaan tietoa sosiaalisen median tämän hetkisistä mahdollisuuksista ja siitä, kuinka yritykset sekä kuluttajat jo niitä hyödyntävät. Luotujen kyselyiden avulla saatiin suoraan Instagram-käyttäjien mielipiteitä, joiden perusteella voidaan päätellä, minkälainen markkinointi tämän päivän kuluttajia kiinnostaa. Kyselyitä luotiin kaksi erilaista, jotta tutkimuksessa voitiin myös vertailla, eroaako aktiivisesti seurattujen Instagram-käyttäjien vastaukset, pienempien profiilien vastauksista.
Tulokset vahvistavat käsitystä word-of-mouth-viestinnän lisääntymisestä sekä antavat tietoa minkälainen markkinointi kiinnittää kuluttajien huomion sosiaalisessa mediassa. Pelkät tuotekuvat ja liioiteltu hehkuttaminen eivät toimi, vaan sen tilalle kaivataan aitoja käyttökokemuksia sekä vaikutusta kuvaavia videoita. Kuluttajien käyttäminen osana myynnin edistämistä koetaan mahdollisuutena saada tuotteista sekä palveluista rehellisempää sekä aidompaa tietoa. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta kuluttajien olevan kiinnostuneita toimimaan yhteistyössä sekä asenteet tällaista markkinointitapaa kohtaan ovat pääasiassa myönteiset.