Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa : Monikulttuurisen lapsen itsetunnon tukeminen päiväkodissa
Koivusipilä, Katarina (2017)
Koivusipilä, Katarina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia kasvattajilla on monikulttuuristen lasten itsetunnon tukemisesta päiväkodissa. Selvitän miten monikulttuurisuus näkyy päiväkodin arjessa; minkälaisia haasteita se tuo mukanaan ja kuinka se puolestaan rikastuttaa päivittäistä varhaiskasvatusta. Osana tutkimusta perehdyn myös siihen kokevatko kasvattajat, että monikulttuurisuus on otettu riittävästi huomioon varhaiskasvatuksen sisällön suunnittelussa. Tutkimuksella pyritään selvittämään, olisiko tähän tarvetta kiinnittää tarkempaa huomiota monikulttuuristen lasten edun toteutumiseksi.
Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruu on suoritettu kyselynä. Tutkimuksen yhteistyökumppaneina toimi yhteensä kaksi eri päiväkotia ja vastauksia palautui yhteensä kuusitoista.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kasvattajat näkevät monikulttuurisuuden ilmenemisen usealla eri tavalla ja monikulttuuriset lapset ja perheet ovat iso osa päiväkodin arkea. Erilaiset kulttuuri- ja kielitaustat näkyvät arjessa, mutta myös suomen kielen opettelua pidetään isona osana. Kotimaisen kielen opettelun rinnalla kasvattajat pitävät kuitenkin tärkeänä myös oman äidinkielen sekä kulttuuritaustan tukemista ja säilyttämistä.
Tutkimuksen mukaan monikulttuurisuus tuo uusia ulottuvuuksia toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä opettaa lapsille erilaisuudesta jo päiväkoti-iässä. Isoimmaksi monikulttuurisuuden tuomaksi haasteeksi nostettiin kommunikointivaikeudet vanhempien kanssa. Itsetuntoa tukevaksi menetelmäksi nostettiin lapsen kokonaisvaltainen tukeminen erityisesti sopeutumisprosessin aikana. Kasvattajat kokevat monikulttuurisuuden olevan esillä varhaiskasvatuksen sisällön suunnittelussa, mutta osa toivoisi sen esiintyvän enemmän.
Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruu on suoritettu kyselynä. Tutkimuksen yhteistyökumppaneina toimi yhteensä kaksi eri päiväkotia ja vastauksia palautui yhteensä kuusitoista.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kasvattajat näkevät monikulttuurisuuden ilmenemisen usealla eri tavalla ja monikulttuuriset lapset ja perheet ovat iso osa päiväkodin arkea. Erilaiset kulttuuri- ja kielitaustat näkyvät arjessa, mutta myös suomen kielen opettelua pidetään isona osana. Kotimaisen kielen opettelun rinnalla kasvattajat pitävät kuitenkin tärkeänä myös oman äidinkielen sekä kulttuuritaustan tukemista ja säilyttämistä.
Tutkimuksen mukaan monikulttuurisuus tuo uusia ulottuvuuksia toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä opettaa lapsille erilaisuudesta jo päiväkoti-iässä. Isoimmaksi monikulttuurisuuden tuomaksi haasteeksi nostettiin kommunikointivaikeudet vanhempien kanssa. Itsetuntoa tukevaksi menetelmäksi nostettiin lapsen kokonaisvaltainen tukeminen erityisesti sopeutumisprosessin aikana. Kasvattajat kokevat monikulttuurisuuden olevan esillä varhaiskasvatuksen sisällön suunnittelussa, mutta osa toivoisi sen esiintyvän enemmän.