NH90-kaluston maksimilentomassan kasvattamisen ja laivalle laskeutumisen vaikutukset ylläpitoon ja kustannuksiin
Orslahti, Anna (2017)
Orslahti, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sovellettua tutkimustietoa Puolustusvoimille NH90-helikopterikaluston maksimilentomassan kasvattamisen ja laivalle laskeutumisen vaikutuksista. Tarkoituksena oli selvittää helikopterin valmistajan ohjekirjallisuuden avulla, millaisin reunaehdoin suurinta mahdollista lentomassaa voidaan kasvattaa nykyisestä 10 600 kilosta 11 000 kiloon tai suorittaa laivalle laskeutumisia. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kuinka kyseiset erikoistilanteet vaikuttavat NH90-kaluston laitteiden huoltoihin ja laitevaihtoihin normaaliin lentotoimintaan nähden. Kyseisten ylläpitovaikutusten perusteella voitiin laskea näistä syntyvät mahdolliset lisäkustannukset.
Valmistajan ohjekirjallisuudessa on määritelty rasituskertoimet sellaisille laitteille, jotka rasittuvat normaaliin lentotoimintaan verrattuna enemmän, mikäli lennetään suuremmalla lentomassalla tai laskeudutaan laivan kannelle. Rasituskertoimien perusteella voitiin laskea näiden erikoistilanteiden enimmäisosuus kaikista lentotunneista tai laskeutumiskerroista, jolloin laitevaihdot tai huollot eivät lisäänny. Tuloksen saamiseksi suodatettiin tietoa Suomen NH90-kaluston käyttöhistoriasta Puolustusvoimien ylläpitämän logistiikan tietojärjestelmän avulla. Lisäksi pyydettiin Maavoimien ilmailuosastolta arvio erikoistilanteiden osuuksista päivittäisestä lentotoiminnasta tulevaisuudessa. Kyseisen arvion ja käyttöhistorian perusteella voitiin selvittää, lisääntyvätkö huollot tai laitevaihdot kaluston jäljellä olevan käyttöiän aikana ja millaisia kustannuksia näistä mahdollisesti syntyy.
Tuloksista kävi ilmi, että ainoat rajoittavat tekijät erikoistilanteiden toteuttamiseksi ovat laitteiden käyttöikärajoitukset sekä rasituskertoimet. Suuremmalla lentomassalla lentäminen ja laskeutuminen rasittaa konetta huomattavasti enemmän kuin laivalle laskeutuminen, koska tarkasteltavien laitteiden rasituskertoimet ovat suuria. Suuremmalla lentomassalla operoidessa 75 % tarkasteltavien laitteiden määrästä tulee vaihtaa jo, kun erikoistilanteen osuus on noin 25 %. Vastaava arvo laivalle laskeutumisissa on 65 %, joten ero on merkittävä. Suuremmalla lentomassalla operoiminen kasvattaa kuluja yli kaksinkertaisesti enemmän kuin laivalta operoiminen, kun erikoistilanteen osuus on 25 %. Suuria kustannuslisäyksiä syntyy myös esimerkiksi pakollisista hankinnoista, koulutuksesta ja olosuhdevaikutuksista. Tulosten perusteella suuremmalla lentomassalla lentämistä tulee rajoittaa, jotta kustannukset pysyvät kohtuullisina. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Valmistajan ohjekirjallisuudessa on määritelty rasituskertoimet sellaisille laitteille, jotka rasittuvat normaaliin lentotoimintaan verrattuna enemmän, mikäli lennetään suuremmalla lentomassalla tai laskeudutaan laivan kannelle. Rasituskertoimien perusteella voitiin laskea näiden erikoistilanteiden enimmäisosuus kaikista lentotunneista tai laskeutumiskerroista, jolloin laitevaihdot tai huollot eivät lisäänny. Tuloksen saamiseksi suodatettiin tietoa Suomen NH90-kaluston käyttöhistoriasta Puolustusvoimien ylläpitämän logistiikan tietojärjestelmän avulla. Lisäksi pyydettiin Maavoimien ilmailuosastolta arvio erikoistilanteiden osuuksista päivittäisestä lentotoiminnasta tulevaisuudessa. Kyseisen arvion ja käyttöhistorian perusteella voitiin selvittää, lisääntyvätkö huollot tai laitevaihdot kaluston jäljellä olevan käyttöiän aikana ja millaisia kustannuksia näistä mahdollisesti syntyy.
Tuloksista kävi ilmi, että ainoat rajoittavat tekijät erikoistilanteiden toteuttamiseksi ovat laitteiden käyttöikärajoitukset sekä rasituskertoimet. Suuremmalla lentomassalla lentäminen ja laskeutuminen rasittaa konetta huomattavasti enemmän kuin laivalle laskeutuminen, koska tarkasteltavien laitteiden rasituskertoimet ovat suuria. Suuremmalla lentomassalla operoidessa 75 % tarkasteltavien laitteiden määrästä tulee vaihtaa jo, kun erikoistilanteen osuus on noin 25 %. Vastaava arvo laivalle laskeutumisissa on 65 %, joten ero on merkittävä. Suuremmalla lentomassalla operoiminen kasvattaa kuluja yli kaksinkertaisesti enemmän kuin laivalta operoiminen, kun erikoistilanteen osuus on 25 %. Suuria kustannuslisäyksiä syntyy myös esimerkiksi pakollisista hankinnoista, koulutuksesta ja olosuhdevaikutuksista. Tulosten perusteella suuremmalla lentomassalla lentämistä tulee rajoittaa, jotta kustannukset pysyvät kohtuullisina. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.