Nuoret ja päihteet -päihdetyön kehittäminen lastensuojelulaitoksessa
Paukkunen, Marjo (2017)
Paukkunen, Marjo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lastensuojelulaitoksessa tehtävän päihdetyön kehittäminen. Tarkoituksena oli tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena tuottaa kehittämisehdotuksia sekä päihdetyön opas Familar Lehtosaran lastensuojelulaitoksille. Menetelmänä sovellettiin Living Lab toimintaa, jossa keskeistä on eri toimijoiden ja käyttäjien osallistaminen kehittämistyöhön. Kehittämistyöhön osallistuivat Familar Lehtosaran lastensuojelulaitoksen työntekijät, asiantuntijat muista lastensuojelulaitoksista sekä lastensuojelulaitokseen sijoitetut nuoret.
Erilaisten osallistavien menetelmien avulla kerättiin käyttäjätietoa eri toimijoilta kehittämistyön tueksi. Käyttäjätiedon kerääminen toteutettiin neljässä eri vaiheessa. Menetelminä käytettiin aivoriihityöskentelyä työntekijöiden kanssa, benchmarking tutustumiskäyntejä toisiin lastensuojelulaitoksiin sekä tulevaisuusverstas menetelmää nuorten kanssa. Lehtosaran kehittämistyöryhmässä tehtiin koonti käyttäjätiedon keräämisestä saaduista tuloksista, keskusteltiin johtopäätöksistä ja päihdetyön kehittämisen linjauksista. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Kehittämisehdotukset sekä päihdetyön opas työstettiin kirjalliseen muotoon hyödyntäen saatuja tuloksia.
Keskeisimmät tulokset ja kehittämisehdotukset Familar Lehtosaran lastensuojeluyksiköille olivat: osaamisen vahvistaminen, päihdetyön prosessisuunnitelman työstäminen yksiköihin, vaikuttavien lähestymistapojen vahvistaminen yksiköiden arjessa sekä omana kehittämisen osa-alueena nousi esiin päihdetyön oppaan työstäminen. Kehitettäessä lastensuojelulaitoksissa tehtävää päihdetyötä, tulosten perusteella suositellaan yleisesti tarkasteltavaksi seuraavien osa-alueiden tasoa omassa toimintaympäristössä: nuorten kohtaaminen ja vuorovaikutus, työntekijöiden moniammatillinen osaaminen ja päihdetyön tieto-taito, työskentelyn sisältö, menetelmät ja käytettävät lähestymistavat, prosessien selkeys ja arviointimenetelmät, käytössä olevat työskentelymateriaalit, yksikön profiilin arviointi nuoren tarpeen mukaan, arjen struktuuri ja työtä tukevat rakenteet sekä yksikön toimintakulttuuri. Erityisen tärkeä on myös määritellä ja erottaa päihdehoito ja päihdetyö kehitettäessä lastensuojelulaitoksissa tehtävää päihdetyötä.
Erilaisten osallistavien menetelmien avulla kerättiin käyttäjätietoa eri toimijoilta kehittämistyön tueksi. Käyttäjätiedon kerääminen toteutettiin neljässä eri vaiheessa. Menetelminä käytettiin aivoriihityöskentelyä työntekijöiden kanssa, benchmarking tutustumiskäyntejä toisiin lastensuojelulaitoksiin sekä tulevaisuusverstas menetelmää nuorten kanssa. Lehtosaran kehittämistyöryhmässä tehtiin koonti käyttäjätiedon keräämisestä saaduista tuloksista, keskusteltiin johtopäätöksistä ja päihdetyön kehittämisen linjauksista. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Kehittämisehdotukset sekä päihdetyön opas työstettiin kirjalliseen muotoon hyödyntäen saatuja tuloksia.
Keskeisimmät tulokset ja kehittämisehdotukset Familar Lehtosaran lastensuojeluyksiköille olivat: osaamisen vahvistaminen, päihdetyön prosessisuunnitelman työstäminen yksiköihin, vaikuttavien lähestymistapojen vahvistaminen yksiköiden arjessa sekä omana kehittämisen osa-alueena nousi esiin päihdetyön oppaan työstäminen. Kehitettäessä lastensuojelulaitoksissa tehtävää päihdetyötä, tulosten perusteella suositellaan yleisesti tarkasteltavaksi seuraavien osa-alueiden tasoa omassa toimintaympäristössä: nuorten kohtaaminen ja vuorovaikutus, työntekijöiden moniammatillinen osaaminen ja päihdetyön tieto-taito, työskentelyn sisältö, menetelmät ja käytettävät lähestymistavat, prosessien selkeys ja arviointimenetelmät, käytössä olevat työskentelymateriaalit, yksikön profiilin arviointi nuoren tarpeen mukaan, arjen struktuuri ja työtä tukevat rakenteet sekä yksikön toimintakulttuuri. Erityisen tärkeä on myös määritellä ja erottaa päihdehoito ja päihdetyö kehitettäessä lastensuojelulaitoksissa tehtävää päihdetyötä.