Elektronisen urheilun tapahtuman monikameratuotannon suunnittelu
Heikinheimo, Mikael (2017)
Heikinheimo, Mikael
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918886
Tiivistelmä
Pelaaminen on viime vuosina kasvattanut voimakkaasti suosiotaan, minkä myötä elektroni-sesta urheilusta on tullut vakavasti otettava kilpailun muoto sekä yleisölaji. Suomessakin harrastajien määrä on kasvanut tasaisesti, mikä on luonut kysyntää paitsi kilpailutoiminnal-le myös pelitapahtumista tuotettaville lähetyksille.
Kouvolassa 18.–19.11.2017 peliyhteisö Gaming Barracksin toimesta järjestettävät Over-watch-videopelin opiskelijoiden SM-kisat ovat ensimmäiset laatuaan. Tämä opinnäytetyö lähestyy elektronista urheilua monikameratuotannon näkökulmasta ja selvittää, mitä laa-dukkaan ja katsojaystävällisen lähetyksen toteuttaminen vaatii.
Tutkimuksen produktiivisena osuutena on tapahtuman toteutuksen pohjana toimiva tuotan-tosuunnitelma. Tämä käsittää eri osa-alueet aina budjetista kalustoon ja kuvakerronnasta turnauksen rakenteeseen. Näitä lähestytään funktioanalyysin keinoin monesta näkökul-masta, jolloin lopputuloksena on kattava ja jäsennelty kokonaisuus.
Monikameratuotannon kannalta ensiarvoisen tärkeää on tietää, mitä kuvataan ja miten. Tutkimuksessa perehdytäänkin kuvausteknisten seikkojen lisäksi Overwatchiin pelinä sekä lajin erityispiirteisiin. Vertailukohtana toimii perinteinen urheilu, jolla on paljon yhtymäkohtia elektronisen urheilun kanssa.
Tutkimuksen lopputuloksena Overwatchin opiskelijoiden SM-kisoja järjestävällä taholla on selkeä suunnitelma tapahtuman monikameratuotannon toteutuksesta. Samoin työryhmältä löytyy ymmärrys siitä, mitä ollaan tekemässä ja kuinka tavoitteeseen päästään.
Kouvolassa 18.–19.11.2017 peliyhteisö Gaming Barracksin toimesta järjestettävät Over-watch-videopelin opiskelijoiden SM-kisat ovat ensimmäiset laatuaan. Tämä opinnäytetyö lähestyy elektronista urheilua monikameratuotannon näkökulmasta ja selvittää, mitä laa-dukkaan ja katsojaystävällisen lähetyksen toteuttaminen vaatii.
Tutkimuksen produktiivisena osuutena on tapahtuman toteutuksen pohjana toimiva tuotan-tosuunnitelma. Tämä käsittää eri osa-alueet aina budjetista kalustoon ja kuvakerronnasta turnauksen rakenteeseen. Näitä lähestytään funktioanalyysin keinoin monesta näkökul-masta, jolloin lopputuloksena on kattava ja jäsennelty kokonaisuus.
Monikameratuotannon kannalta ensiarvoisen tärkeää on tietää, mitä kuvataan ja miten. Tutkimuksessa perehdytäänkin kuvausteknisten seikkojen lisäksi Overwatchiin pelinä sekä lajin erityispiirteisiin. Vertailukohtana toimii perinteinen urheilu, jolla on paljon yhtymäkohtia elektronisen urheilun kanssa.
Tutkimuksen lopputuloksena Overwatchin opiskelijoiden SM-kisoja järjestävällä taholla on selkeä suunnitelma tapahtuman monikameratuotannon toteutuksesta. Samoin työryhmältä löytyy ymmärrys siitä, mitä ollaan tekemässä ja kuinka tavoitteeseen päästään.