Markkinointiviestintäsuunnitelma salibandyn ja jääkiekon kesäsarjoille
Keränen, Henri (2017)
Keränen, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on PDT Finland, joka järjestää salibandyn ja jääkiekon kesäsarjat Oulun seudulla. Kesäsarjoilla on jo yli 20 vuoden historia, sillä ensimmäiset pelit pelattiin vuonna 1996. Ajatus opinnäytetyön aiheesta tuli toimeksiantajan puolelta, joka näki markkinointiviestinnän kehittämisen olevan paikallaan tässä kohdassa kesäsarjojen historiaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää markkinointiviestinnän suunnitelma kesäsarjoille. Suunnitelma toteutetaan ensimmäisen kerran vuoden 2018 kesäsarjoja varten ja tarkoituksena on, että se toimii prosessin pohjana myös pidemmällä aikavälillä.
Henkilökohtaisesti aihe on mielenkiintoinen, sillä omaa historiaa kesäsarjoista on kohta 10 vuotta erilaisissa rooleissa. Pitkä historia mahdollistaa kokemusperäisen tiedon hyödyntämisen suunnitelmaa tehdessä ja sopivia toimenpiteitä valitessa. Kokemusperäisen tiedon lisäksi opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty työpajaa, jossa viisi aktiivista kesäsarjoissa pelaajina ja yhteyshenkilöinä toiminutta henkilöä pääsivät antamaan näkemyksiään markkinointiviestinnän kehittämisestä. Työpajan tulokset heijastuvat markkinointiviestinnän suunnitelmassa tehdyissä analyyseissä ja päätöksissä.
Työn teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän perusteista, perinteisistä ja digitaalisista keinoista sekä suunnitteluprosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimintaa, eli kyseessä on toiminnallinen kehittämistyö. Teoriaosuuden lähteinä olen käyttänyt suomen- ja englanninkielistä materiaalia kattavasti. Markkinointiviestinnän digitaalisten keinojen teoriaa on käyty läpi ajankohtaisten sähköisten lähteiden kautta, jotta teoriassa olisi hyödynnetty mahdollisimman relevanttia tietoa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistunutta markkinointiviestintäsuunnitelmaa tullaan toteuttamaan joulukuusta 2017 alkaen, eli opinnäytetyö päästään viemään heti konkreettiseksi. Tulen itse olemaan yksi markkinointiviestinnän suunnitelman toteuttajista, joten työn tekemisestä on iso hyöty toimeksiantajalle sekä itselleni oppimisen ja ammattiosaamisen kannalta.
Henkilökohtaisesti aihe on mielenkiintoinen, sillä omaa historiaa kesäsarjoista on kohta 10 vuotta erilaisissa rooleissa. Pitkä historia mahdollistaa kokemusperäisen tiedon hyödyntämisen suunnitelmaa tehdessä ja sopivia toimenpiteitä valitessa. Kokemusperäisen tiedon lisäksi opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty työpajaa, jossa viisi aktiivista kesäsarjoissa pelaajina ja yhteyshenkilöinä toiminutta henkilöä pääsivät antamaan näkemyksiään markkinointiviestinnän kehittämisestä. Työpajan tulokset heijastuvat markkinointiviestinnän suunnitelmassa tehdyissä analyyseissä ja päätöksissä.
Työn teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän perusteista, perinteisistä ja digitaalisista keinoista sekä suunnitteluprosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimintaa, eli kyseessä on toiminnallinen kehittämistyö. Teoriaosuuden lähteinä olen käyttänyt suomen- ja englanninkielistä materiaalia kattavasti. Markkinointiviestinnän digitaalisten keinojen teoriaa on käyty läpi ajankohtaisten sähköisten lähteiden kautta, jotta teoriassa olisi hyödynnetty mahdollisimman relevanttia tietoa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistunutta markkinointiviestintäsuunnitelmaa tullaan toteuttamaan joulukuusta 2017 alkaen, eli opinnäytetyö päästään viemään heti konkreettiseksi. Tulen itse olemaan yksi markkinointiviestinnän suunnitelman toteuttajista, joten työn tekemisestä on iso hyöty toimeksiantajalle sekä itselleni oppimisen ja ammattiosaamisen kannalta.